wroclaw.pl strona główna Najświeższe wiadomości dla mieszkańców Wrocławia Dla mieszkańca - strona główna

Infolinia 71 777 7777

°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza:

brak danych z GIOŚ

wroclaw.pl strona główna
Reklama
  1. wroclaw.pl
  2. Dla mieszkańca
  3. Aktualności
  4. 70 lat „wielkiego” Wrocławia. Jak miasto powiększyło swoje terytorium
70 lat „wielkiego” Wrocławia. Jak miasto powiększyło swoje terytorium źródło: Julo – praca własna, CC BY-SA 4.0/wikimedia.org

Wejście Wrocławia w nowy rok, dokładnie 70 lat temu, odbyło się z… terytorialnym rozmachem. W styczniu 1951 roku granice dolnośląskiej stolicy bowiem znacznie się poszerzyły za sprawą włączenia do nich aż 12 okolicznych dawnych wsi i osad, które tym samym stały się nowymi wrocławskimi osiedlami. Przez blisko cztery dekady osiedla te administracyjnie „zasilały” Psie Pole, Krzyki i Fabryczną, a więc trzy z pięciu ówczesnych dzielnic, z którymi urzędowo Wrocław „rozstał się” po wejściu w życie ustawy z 1990 r. o samorządzie gminnym.

Reklama

Poszerzenie granic Wrocławia odbyło się na podstawie Rozporządzenia Rady Ministrów z 14 grudnia 1950 r. w sprawie zmiany granic miast Wałbrzycha i Wrocławia, wydanego do ustawy z lutego tegoż roku, wprowadzającej nowy podział administracyjny kraju.

To właśnie w wyniku tej reformy Wrocław podzielono na pięć dzielnic – Psie Pole, Fabryczną, Krzyki, Stare Miasto i Śródmieście. Dzielnicami rządziły wówczas rady narodowe jako organy władzy państwowej.

Noworoczne toasty w styczniu 1951 r. wznoszono więc za pomyślność największego od tej chwili miasta w całej historii Wrocławia. Oto jak przybrało ono „na wadze”.

Na południowym wschodzie

Bieńkowice (mieszkańców: 537 – wg stanu na 30.06.2020) 

Były jedną z najstarszych samodzielnych wsi. Pierwszy łaciński zapis o niej pochodzi z 1282 r.

W XIV w. były tam folwark, dwór i urządzenia obronne, będące własnością wrocławskiego mieszczanina. Na początku XV w. prawdopodobnie przestały istnieć. Źródła podają, że w połowie XVIII w. wieś zamieszkiwali niemal w całości Polacy i wg dokumentów zachowanych we wrocławskim kościele św. Krzysztofa, mieszkańcy Bieńkowic mówili po polsku jeszcze w XIX w., mimo że od wielu stuleci Śląsk był od Polski oderwany.

Pod koniec XIX wieku ponownie istniały tam folwark folwark, dwór i czynny wiatrak. Wieś miała 20 zagród, zamieszkiwanych przez łącznie 131 mieszkańców. W lutym 1945 r. zostały zdobyte przez armię radziecką. Po wojnie polskie władze przywróciły im nazwę Bieńkowice (Niemcy od roku 1936 nazywali je Ruhlinden, a od 1939 – Lindenruh).

Brochów(mieszkańców: 7690 – wg stanu na 30.06.2020) 

W latach 1939-1950 był samodzielnym miastem.

Wykopaliska z czasów prehistorycznych pokazują, że w pobliżu Bieńkowic przebiegał dawny szlak handlowy z Krakowa do Szczecina, a pierwsze wzmianki o miejscowości pochodzą z 1193 r. Przez ponad 600 lat Brochów był własnością augustianów. Ciekawostką jest to, że w 1842 r. otwarto odcinek Kolei Górnośląskiej na linii Wrocław – Brochów – Oława, tj. pierwsze połączenie kolejowe na terenach dzisiejszej Polski.

Na początku XX w. Brochów był osiedlem miejskim z ratuszem, miał wodociąg i kanalizację, gazownię i zakład energetyczny. Był też połączony z Wrocławiem (1912-1913) pierwszym na ziemiach polskich i pierwszym w Europie Wschodniej prototypowym trolejbusem (Bezszynowa Kolej Brochowska).

Zdobyty przez Armię Czerwoną w lutym 1945 r. po zaciekłych walkach. Po przejęciu przez polską administrację nazywany krótko Broków lub Prochów. W maju 1945 r. zatwierdzono obecną nazwę.

Jagodno(mieszkańców: 7173 – wg stanu na 30.06.2020) 

Powstało jako osada i jako kolonia Brochowa na początku XX w. 

W latach 80. wybudowano tam kościół pw. Miłosierdzia Bożego, a w latach 90. zaczęło powstawać osiedle mieszkaniowe, złożone z dwu-, trzy- i czterokondygnacyjnych budynków wielorodzinnych. Zabudowania Jagodna skupione są wzdłuż trzech przecznic ulicy Buforowej – Brzozowej, Jagodzińskiej i Dróżniczej, a także na pograniczu z Brochowem (Konduktorska, Dróżnicza, Tunelowa, Sygnałowa, Ekspresowa, Zwrotnicza, Cegielskiego) i w zamkniętym osiedlu Cztery Pory Roku przy ul. Vivaldiego i Wagnera.

Liczba osób zameldowanych obecnie na osiedlu Jagodno to ok. 5200 osóbGłówną ulicą Jagodna jest właśnie Buforowa, wchodząca w skład drogi wojewódzkiej nr 395. 

Wojszyce(mieszkańców: 6652 – wg stanu na 30.06.2020)

Były wsią założoną najprawdopodobniej przez Henryka Brodatego. Pierwsze o niej zapiski pochodzą z 1249 r.

Przed II wojną światową nosiły niem. nazwę Woischwitz, w 1936 r. zamienioną na. Od 1945 r. krótko były Uścimowem, Wojszycami są od 1947 r.  – pod obecną nazwą Wojszyce. W I połowie XIV w. własność, a potem wrocławskich mieszczan – von Sittina i Haunolda, potem do rodziny Stolcz: Kathariny Stolcz, wdowie po Niclasie Stolcz oraz Annie Hesse (córce)[6].

W I połowie XVI w. Wojszyce należały do klasztoru dominikanek, a od początku XIX znowu przechodziły w prywatne ręce. Na przełomie XIX i XX w. istniał tam kompleks rozrywkowo-wypoczynkowy Etablissement Zur Erholung dla zamożniejszych wrocławian udających się na podmiejskie wycieczki.

Ołtaszyn(mieszkańców: 6932 – wg stanu na 30.06.2020) 

Najstarsze ślady osadnictwa w jego okolicy pochodzą z epoki prehistorycznej, a najstarszy zapis dotyczący tej wsi z roku z roku 1204, z czasów Henryka Brodatego. 

Zachował kształt owalnicowej dwurzędówki z dwoma ulicami w osi wschodnio-zachodniej, ze wspólnym placem. W czasie ostatniej wojny od strony Ołtaszyna i innych peryferyjnych osiedli od strony południowej miasta nastąpiło natarcie wojsk sowieckich 6 Armii na twierdzę Breslau. Po wyzwoleniu Ołtaszyn był nadal zamieszkiwany przez ludność niemiecką, która zaczęła wyjeżdżać niejako w dwóch falach – do lat 50. i w latach 60 XX wieku. 

Na południowym zachodzie

Klecina(mieszkańców: 7165 – wg stanu na 30.06.2020) 

Oddalona o 5 km od Wrocławia była bardzo bogatą wsią, a jej znaczenie bardzo wzrosło po uruchomieniu tam w 1839 r. cukrowni.

Przedtem był w w różnych rękach. Pierwszym znanym je właścicielem był Tycho de Rychinbach. W latach 30. XIV w. została podzielona pomiędzy radę miejską i szpital św. Trójcy – Bożego Ciała, należący do joannitów.

Pod koniec XIX w. uruchomiono na Klecinie linię kolejową z Wrocławia przez Kobierzyce do Sobótki i Świdnicy. W czasie II wojny światowej w cukrowni mieścił się obóz pracy przymusowej dla Polaków, a po wojnie długo zamieszkiwali tam głównie pracownicy cukrowni.

W latach 80. XX wieku zainteresowano się osiedlem pod kątem zabudowy jednorodzinnej, a jego atrakcyjność wzrosła po wycofaniu wojsk radzieckich z Polski, likwidacji uciążliwej zabytkowej cukrowni, ale i budowie w pobliżu centrów handlowych w Bielanach i Kobierzycach.

Oporów(mieszkańców: 7220 – wg stanu na 30.06.2020) 

Jako wieś wzmiankowany już na początku XIII w. Przez sześć stuleci – do 1810 r. –pozostawał w dyspozycji kapituły wrocławskiej.

Mieszkańcy zajmowali się głównie rolnictwem, sadownictwem i hodowlą. Pod koniec XVIII w. w 26 domach zamieszkiwało ok. 156 osób. Na początku XX w. wieś zaczęła zmieniać się w osiedle willowe, największy jej rozkwit – gdy bogaci mieszkańcy Wrocławia zaczęli budować tam domy – przypada na lata 30. ub. wieku. 

Po wojnie chętnie osiedlali się tam profesorowie wrocławskich uczelni, jak T. Mikulski, W. Czapliński czy J. Trzynadlowski. Po włączeniu w 1951 r. Oporowa w granice Wrocławia wybudowano most (w miejscu podobnego sprzed wojny), ale jego nośność okazała się za mała, żeby doprowadzić na osiedle linię tramwajową.

Muchobór Wielki(mieszkańców: 12 836 – wg stanu na 30.06.2020) 

Niegdyś wieś. Jego nazwa pochodzi od połączenia dwóch polskich słów: owada „muchy” oraz „boru” – iglastego lasu i oznacza „las pełen much”.

Nazwy „Muchobór Wielki” po raz pierwszy użyto w 1315 r., co oznacza, że doszło już wówczas do wydzielenia Muchoboru Małego jako osobnej jednostki osadniczej.  W 1474 r. – po tym, gdy Jagiellonowie bezskutecznie usiłowali zająć Wrocław – na wzgórzu pomiędzy Karnczą Górą (teraz teren lotniska) a Muchoborem (teraz teren obok wiaduktu obwodnicy Wrocławia) negocjowali i zawarli rozejm król Polski – Kazimierz IV Jagiellończyk, król Czech – Władysław Jagiellończyk i król Węgier – Maciej Korwin.

Jeszcze w XIX w. mieszkała tam ludność polska. W połowie tegoż wieku osada otrzymała połączenie kolejowe i liczyła ok. 445 mieszkańców, w roku 1912 miało ich być już ponad 2 tysiące. Z rąk niemieckich w czasie oblężenia Festung Breslau odbiła Muchobór armia radziecka. 

mapa, podział Wrocławia

Tak rozrastał się Wrocław przez ponad siedem wieków naszej historii, źródło: Siliesiac – praca własna, CC BY-SA 3.0, commons.wikimedia.org

Na północy

Sołtysowice(mieszkańców: 4561 – wg stanu na 30.06.2020) 

Najstarsza wzmianka o tej byłej wsi z 1312 r., gdy zapisano ją pod nazwą Schultheschowycz, a badania potwierdziły jej istnienie od XII w.

Pod koniec XVIII w. wieś liczyła 157 mieszkańców, zajmujących 24 domy, były tam także folwark i karczma. Na początku kolejnego wieku Sołtysowice były znane z hodowli owiec i bydła. Linię kolejową Wrocław – Oleśnica ze stacją w Sołtysowicach uruchomiono w 1868 r., co pozwoliło na rozwój gospodarczy – w 1890 r. koło stacji powstała cukrownia. 

Po 1933 r. utworzono tam oddział więzienia karnego i młodzieżowego we Wrocławiu, w czasie wojny zamieniony na obóz przejściowy, przez który przeszło ok. 10 tys. więźniów, trafiło tam także ok. tysiąca osób z powstania warszawskiego. Po wojnie, do listopada 1946 r., osiedle nazywało się Sułkowice, dziś jest to nazwa znajdującego się na Sołtysowicach młyna.

Zakrzów(część Psiego Pola-Zawidawia, gdzie l. mieszkańców to: 29 585 – wg stanu na 30.06.2020) 

Nazwa Zakrzów pochodzi od topograficznego terminu, oznaczającego niegdyś miejsce „za krzami” (krzakami). 

Wykopaliska, dokonane w XXI w. na terenie Zakrzowa i okolic, pokazują że osadnictwo miało tam miejsce już w IV w. p.n.e. Znaleziska XIX-wieczne zaś („skarb zakrzowski”) potwierdzały, że tereny te zamieszkiwane były też na początku IV w. n.e. Dokumenty o początkach istnienia osady pochodzą zaś z  XIII w.

Do początku XIX w. wieś należała do klasztoru św. Wincentego, a jej mieszkańcy parali się rolnictwem. W 1886 r. Zakrzów zyskał dobre połączenie z Wrocławiem dzięki otwarciu linii kolejowej z Psiego Pola do Brochocina Trzebnickiego. W okolicy zaczęły powstawać warsztaty kowalskie i odlewnicze oraz związane z przemysłem metalowym.

Podczas ostatniej wojny na Zakrzowie istniał obóz pracy przymusowej, w którym przebywało ok. 200 osób, w tym 100 Polaków. Znaczących zniszczeń podczas walk wieś jednak nie odniosła, dlatego w 1945 r. ulokowano tam siedzibę wójta i urząd gminny. Taki stan trwał do 1951 r. Dziś część wrocławskiego osiedla Psie Pole-Zawidawie. 

Zgorzelisko(część Psiego Pola-Zawidawia, gdzie l. mieszkańców to: 29 585 – wg stanu na 30.06.2020) 

O tej wsi pierwszy raz wzmiankowano w 1466 r. i pod nazwą „Garlitz”. Görlitz zaczęto używać od 1736 r., ale jako własności prywatnej. W II połowie XVII w. był tam dwór z folwarkiem i żyło ok. 206 mieszkańców.

Do 1945 r. zachowały się dwór z parkiem, folwark, a także 40 domów, domów, wiatrak, gorzelnia i dwie gospody, a ówczesna liczba mieszkańców to 264 osób. Do dziś znajdują się tam zabudowania wiejskie z przełomu XIX i XX w., a także domy podmiejskie z lat 20. i 30. ub. stulecia. 

Po wojnie Görlitz stało się Gorlicami, by w 1951 r. zostać przyłączone do Wrocławia jako Zgorzelisko. Dziś stanowi część część wrocławskiego osiedla Psie Pole-Zawidawie. 

Na wschodzie

Wojnów(część Swojczyc-Strachocina-Wojnowa, gdzie l. mieszkańców to: 7383 – wg stanu na 30.06.2020) 

Dawniej osada, integralna część wsi Swojczyce, wzmiankowanej już w roku 1292.

Wojnów został wyodrębniony ze Swojczyc w 1928 r,. kiedy to zostały one włączone w granice Wrocławia. Po II wojnie światowej osiedlali się tam głównie repatrianci z Dublan pod Lwowem i nadali wsi nazwę Dublany, która została zmieniona na Wojnów w roku 1947, którą zaproponował prof. Witold Taszycki, jeden z organizatorów polonistyki i slawistyki na Uniwersytecie Wrocławskim.

W latach 1945-1954 istniała gmina Wojnów, składająca się z 13 gromad. Podczas powodzi stulecia w 1997 r. osiedle zostało częściowo podtopione, podobnie było zagrożone wielką wodą w roku 2010, ale dzięki wzmocnieniu wału przeciwpowodziowego Wojnów uniknął zalania. Główną arterią Wojnowa jest ul. Strachocińska, biegnąca w ciągu drogi wojewódzkiej nr 455.

Posłuchaj podcastu

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama
Powrót na portal wroclaw.pl