Czego dowiesz się z tego tekstu? (kliknij, aby przejść)
Obwarzanek to jeden z symboli Krakowa – wypieka się go tam co najmniej od XIV wieku i sprzedaje z charakterystycznych ulicznych wózków. Średnio 150 tys. sztuk dziennie! W najbliższą niedzielę skosztujemy tego przysmaku także we Wrocławiu.
Jak informuje Klub Sympatyków Transportu Miejskiego, niedzielna akcja jest częścią kampanii promującej dziedzictwo kulturowe Małopolski i Krakowa. Cel: przybliżenie mieszkańcom innych regionów, unikalnych smaków i tradycji Krakowa.
Obwarzanki będą rozdawane bezpłatnie.
Trasa tramwaju linii turystycznej T
- Tramwaj linii T będzie kursował po Wrocławiu od godz. 10:00 do godz. 15:00.
Opera – Świdnicka – Podwale – Plac Orląt Lwowskich – Piłsudskiego – Plac Legionów – Piłsudskiego – Dworzec Główny – Kołłątaja – Skargi – Oławska – Traugutta – pl. Powstańców Warszawy – Most Pokoju – Wyszyńskiego – Szczytnicka – Curie-Skłodowskiej – pl. Grunwaldzki – Curie-Skłodowskiej – Most Zwierzyniecki – Wajdy – Wróblewskiego – Hala Stulecia/ZOO
Hala Stulecia/ZOO – Wróblewskiego – Wajdy – Most Zwierzyniecki – Curie-Skłodowskiej – pl. Grunwaldzki – Curie-Skłodowskiej – Szczytnicka – Wyszyńskiego – Sienkiewicza – pl. Bema – Drobnera – Most Uniwersytecki – Grodzka – Nowy Świat – Kazimierza Wielkiego – Widok – Teatralna – Opera
- Odjazdy z Opery, na których będą obecni goście z Krakowa: 10:45, 12:00, 13:30
- Odjazdy z Hali Stulecia, na których będą obecni goście z Krakowa: 11:24, 12:44, 14:18
Bilet na tramwaj linii T
Bilet jednorazowy na Wrocławskie Linie Turystyczne można kupić u konduktora, ale ważne są także zwykłe bilety na linie miejskie w cenie 4,60 oraz 2,30 zł (ulgowy). Można korzystać również z Urbancard.
Galeria zdjęć
Więcej zdjęć zobaczysz w naszej galerii.
Stulecie „Standardów”
Tramwaje Linke-Hofmann Standard zaczęły być produkowane równo 100 lat temu.
– Wagony tego typu, wytwarzane we Wrocławiu i specjalnie dla Wrocławia, stały się na pół wieku podstawą komunikacji miejskiej w naszym mieście. Ich eksploatacja liniowa w MPK Wrocław zakończyła się dopiero w 1977 roku, ale też nie do końca, bo po tej dacie część z nich była jeszcze eksploatowana jako wozy gospodarcze – informuje Klub Sympatyków Transportu Miejskiego.
- Städtische Strassenbahn Breslau, czyli przedwojenny poprzednik MPK, zamówiły 232 wagony typu Standard. Ich produkcja rozpoczęła się w 1925 roku i trwała do 1929 roku.
- Produkowano je w zakładach Linke-Hofmann-Werke (powojenny Pafawag) oraz Eisenwerk Gustav Trelenberg (powojenny Hutmen), ponieważ żaden wrocławski zakład nie był w stanie podołać tak dużemu zamówieniu. Udział w produkcji miały też inne wrocławskie zakłady jako podwykonawcy.
- Do dziś zachowało się kilkanaście tramwajów typu Standard, z czego cztery są dopuszczone do ruchu (dwa we Wrocławiu, jeden w Warszawie, gdzie wozy tego typu trafiły w ramach odbudowy stolicy tuż po wojnie, oraz jeden w Krakowie, gdzie pojechał w latach 80. do filmu i gdzie został odremontowany.
Wrocław i Kraków wymieniają się zabytkowymi tramwajami
Z okazji stulecia rozpoczęcia produkcji wagonów Standard Klub Sympatyków Transportu Miejskiego zorganizował wymianę taboru zabytkowego, przyczyniając się do sprowadzenia do Wrocławia wagonu, który trafił do Krakowa. W zamian do Krakowa pojechał wrocławski wagon Konstal 4N1 z 1960 roku, należący do stowarzyszenia.
- To oznacza, że we Wrocławiu znajdą się prawie wszystkie - poza warszawskim - zachowane tramwaje typu Standard. Planujemy w tym roku szereg wydarzeń, które mają na celu podkreślenie tej ważnej dla wrocławskiej komunikacji zbiorowej rocznicy. Będzie w nich uczestniczyć tramwaj, który stowarzyszenie z własnych środków i własnymi siłami odremontowało w 2024 roku. Wagon ten pojawiał się już na Wrocławskich Liniach Turystycznych czy na innych miejskich wydarzeniach - mówi Krzysztof Kołodziejczyk.
– Wymiany taboru zabytkowego między miastami są realizowane w ostatnich latach coraz częściej. Dotąd uczestniczyły w nich MPK Kraków, MPK Poznań i Tramwaje Warszawskie, a w tym roku do tego grona dołączył Wrocław – podkreśla Klub Sympatyków Transportu Miejskiego. – Pojawienie się w danym mieście zabytkowego tramwaju pochodzącego z innego miasta jest dobrą okazją do pokazania współpracy miast i przybliżenia mieszkańcom historii i dziedzictwa techniki.