wroclaw.pl strona główna Najświeższe wiadomości dla mieszkańców Wrocławia Dla mieszkańca - strona główna

Infolinia 71 777 7777

°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza:

brak danych z GIOŚ

wroclaw.pl strona główna
Reklama
  1. wroclaw.pl
  2. Dla mieszkańca
  3. Aktualności
  4. Nowa droga uwolni ścisłe centrum
Nowa droga uwolni ścisłe centrum

Fot. Tomasz Walków. Nowa droga uwolni ścisłe centrum i wyciszy ruch na zakorkowanej dziś trasie W-Z.

Reklama

Droga wyciszy ruch na trasie W-Z i wyrzuci ruch międzydzielnicowy poza ścisłe centrum miasta. – Trasa W-Z - niewątpliwie wielkie osiągnięcie lat 70. - dziś przestała w odpowiedni sposób pełnić swoją funkcję – tłumaczy Tomasz Ossowicz, dyrektor Biura Rozwoju Wrocławia. – Wrocław cały czas się rozwija, wraz z nim ścisłe centrum miasta, które przez ostatnich kilkanaście lat w naturalny sposób mocno się rozrosło. I dziś trasa W-Z rozcina centrum i rozcina wrocławskie Stare Miasto. Pałac Królewski, Dzielnica Czterech Wyznań, czy choćby budowane Narodowe Forum Muzyki leżą po drugiej stronie ruchliwej dziś i trudnej do przebycia ulicy. Naszym zadaniem jest skleić na nowo najstarszą część miasta. Nie uda nam się tego zrobić bez wyciszenia trasy W-Z.

Powstaje plan

Urbaniści z Biura Rozwoju Wrocławia właśnie kreślą nowy miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Śródmiejska Trasa Południowa, nazwana tak w planach komunikacyjnych miasta, ma przede wszystkim ułatwić szybki dojazd z południa na wschód i zachód Wrocławia, omijając właśnie ścisłe centrum.

Ma biec od Pl. Społecznego. Z mostu Grunwaldzkiego i mostu Pokoju nowym tunelem pod pl. Społecznym będziemy kierować się w ul. Pułaskiego. Następnie pod przebudowanym wiaduktem kolejowym Śródmiejska Trasa Południowa wejdzie w ul. Dyrekcyjną. Ulicę Dyrekcyjną z ul. Szczęśliwą połączy zupełnie nowa droga obok wieżowca Sky Tower. Miasto od wielu lat trzyma w swoich zasobach tamtejszy grunt właśnie pod inwestycję drogową. Dziś działa tam targowisko, które od 20 lat dzierżawi teren od miasta. 

Nie oznacza to jednak, że kupcy będą musieli się wynieść z tego terenu. Specjalnie pod cele handlowe przygotowana została działka o pow. ok. 1,5 tys. m kw. naprzeciwko pawilonu przy Komandorskiej.

W planach urbanistów Śródmiejska Trasa Południowa ma się kończyć wiaduktem nad torowiskami za Dworcem Świebodzkim, dochodząc do pl. Strzegomskiego.

Wrocławska Aleja Zieleni

- To w żadnym wypadku nie będzie droga tranzytowa, żadna obwodnica w centrum miasta, która rozetnie tkankę miejską – zaznacza Tomasz Ossowicz. – Chcemy, aby swoim charakterem przypominała paryską Champs-Élysées, pełną zieleni, kafejek, restauracji i niewielkiego biznesu, choć pełną samochodów. Przyjazna pieszym i rowerzystom.

Podobnie jak Champs-Élysées w Paryżu, tak Śródmiejska Trasa Południowa ma ożywić i przyczynić się do rozwoju tego kwartału miasta. – Chcemy powtórzyć rozwiązania choćby z ul. Oławskiej, tyle, że na dużo większą skalę – tłumaczy Ossowicz. – Aby zachęcić ludzi do zostawiania aut i przechadzania się na pieszo, niezbędne jest stworzenie tzw. atraktorów ruchu, czyli miejsc do których piesi chcą spacerować, i które nie mogą być oddalone od siebie o więcej niż 700 metrów. Czyli tyle ile właśnie jest z Rynku do Galerii Dominikańskiej, i dlatego tak wielu przechodniów przemierza codziennie ul. Oławską Obecność tak dużej liczby ludzi przyciąga sklepy i restauracje, a te z kolei dalszych przechodniów. Powstaje tętniąca życiem przestrzeń publiczna.

Zdaniem dyrektora Ossowicza, wzdłuż nowej trasy takie miejsca już są, bądź za chwilę powstaną. - Takimi atraktorami są galeria zmodernizowanego dworca PKS przy Dworcu Głównym, którą zamierza wznieść obecny właściciel terenu, nowa rozbudowana Arena i istniejący już Sky Tower. Przestrzenie pomiędzy tymi miejscami, wzdłuż ulicy w krótkim czasie zapełnią się kafejkami, restauracjami i przestrzeniami publicznymi. Miasto dołoży i swoją cegiełkę, stawiając tam tereny zielone, skwery, szerokie deptaki z ławkami i przestrzenie dla dzieci.

Dodatkowo budowa nowej trasy spowoduje, że dziś ruchliwa ul. Komandorska będzie mogła stać się ulicą znacznie bardziej przyjazną dla pieszych, a trasa W-Z całkowicie zmieni swój charakter. Być może zostanie zmniejszona do jednego pasa i zacznie pełnić funkcję jedynie drogi zapewniającej dojazd do ścisłego centrum miasta. Pewnym elementem tej układanki już dziś jest przebudowa ul. Zamkowej i ul. Krupniczej.

Kiedy droga powstanie?

Urbaniści z Biura Rozwoju Wrocławia, plan zagospodarowania przestrzennego mają przedstawić Radzie Miejskiej w lutym 2014 roku. Sama trasa na pewno nie powstanie do 2017 roku. Jej budowa nie jest bowiem uwzględniona w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym na lata 2013-17.

- To będzie niezwykle ogromny wysiłek inwestycyjny dla miasta – przyznaje Tomasz Ossowicz. – Niemniej jednak - aby Wrocław mógł nadal się rozwijać - wcześniej czy później droga będzie musiała powstać. A my chcemy ją tak zaplanować, żeby po dwudziestu latach mówiono o niej, że łączy śródmieście, a nie je rozcina tak, jak dzisiaj mówi się o trasie WZ.

Maciej Nowaczyk

Posłuchaj podcastu

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama
Powrót na portal wroclaw.pl