Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
- Powstanie tu nie tylko zajezdnia, ale cała siatka miejska, kompletna dla mieszkańców - zapowiada wiceprezydent Renata Granowska. - Rozbudujemy aleję, wybudujemy torowisko, zespół szkolno-przedszkolny na tysiąc dzieci oraz serce sportu. Rozbudowuje się tu rynek mieszkaniowy i w ślad za tym budujemy dla mieszkańców infrastrukturę.
- Trzy lata to mało i jak przyjedziemy w to miejsce za trzy lata, będzie tu nowa tkanka miejska - zapewnia Renata Granowska stojąc na skrzyżowaniu ul. Kosmonautów z al. Architektów, gdzie podczas konferencji miasto prezentowało swoje plany.
Miliard na zajezdnię
Przetarg na stworzenie koncepcji i zaprojektowanie zajezdni wygrało konsorcjum Databout i Rysy Architekci. MPK ogłosiło, że koncepcja została wypracowana, teraz podpisuje umowę na stworzenie projektu.
To faktycznie ważny dzień w historii Wrocławia, bowiem koszt budowy zajezdni szacowany jest na miliard złotych. To będzie największa komunikacyjna inwestycja w powojennej historii miasta. Samo przygotowanie projektu to koszt ponad 13 mln zł.
- Za 18 miesięcy będziemy mieć gotowy projekt. Stworzy go nasz doświadczony partner. Nie mamy wątpliwości, że przygotuje dobry projekt i w terminie - dodaje Witold Woźny.
- Mamy doświadczenie w zakresie infrastruktury drogowej i tramwajowej - zapewnia Krzysztof Sroga z Databout. - Sprostamy oczekiwaniom inwestora, wspólnie z sukcesem zakończymy projekt z pożytkiem dla miasta i jego mieszkańców.
Rafał Sieraczyński z Rysy Architekci podkreśla, że jego zespół ma duże doświadczenie, który zdobył m.in. projektując zajezdnię Chocianowice w Łodzi.
Zajezdnia będzie olbrzymia i nowoczesna
Nowa zajezdni ma pomieścić 150 tramwajów. Jej lokalizacja na Leśnicy usprawni obsługę komunikacji tramwajowej w zachodniej części miasta - tramwaje będą miały blisko, aby zacząć kursy z Leśnicy, Kozanowa czy Nowego Dworu, a niedalekiej przyszłości również Maślic.
Nowy obiekt pozwoli na lepsze zarządzanie taborem, skrócenie tras serwisowych oraz zwiększenie liczby obsługiwanych linii tramwajowych.
Zajezdnia będzie wyposażona w:
- hale serwisowe umożliwiające kompleksową obsługę taboru,
- myjnię i lakiernię, zapewniające utrzymanie pojazdów w optymalnym stanie,
- budynek Centrali Ruchu i obsługi technicznej,
- nowoczesną infrastrukturę diagnostyczną.
Wśród zastosowanych rozwiązań znajdą się:
- panele fotowoltaiczne na dachach budynków dostarczające energię do zasilania obiektu,
- system zbierania deszczówki wykorzystywanej do mycia tramwajów,
- odwracalne pompy ciepła zapewniające energooszczędne ogrzewanie i chłodzenie,
- wentylacja mechaniczna z rekuperacją pozwalająca na odzysk ciepła,
- oświetlenie LED zmniejszające zużycie energii elektrycznej.
Wybudują tory do zajezdni i nie tylko
Zajezdnia będzie obsługiwana torowiskiem biegnącym wzdłuż al. Architektów. Nowe tory będą również obsługiwać osiedle i obiekty które na nim powstaną: Wrocławskie Centrum Sportu i nową szkołę (o tych inwestycjach za chwilę).
Torowisko o długości 1400 metrów będzie zielone i zakończone pętlą "wtuloną" w narożnik wyznaczony torami kolejowymi i AOW. Wrocławskie Inwestycje ogłosiły przetarg, który wyłoni projektanta.
- 20 listopada otworzymy oferty. Wybrany wykonawca będzie miał 16 miesięcy na wykonanie projektu - zapowiada Piotr Paś, prezes Wrocławskich Inwestycji.
Pętla umożliwi obsługę co najmniej dwóch linii tramwajowych i będzie przystosowana także do ruchu autobusowego.
Na trasie zaprojektowane zostaną przystanki tramwajowe w rejonie:
- skrzyżowania al. Architektów i ul. Kosmonautów,
- ul. Tadeusza Brzozy,
- ul. Grabowej,
- planowanego Wrocławskiego Centrum Sportu.
Więcej o torowisku w tekście "Przez aleję Architektów pojedzie tramwaj. Jest przetarg na projekt".
Aleja będzie dłuższa o pół kilometra
Najszybciej ze wszystkich inwestycji zostanie zrealizowana budowa drogi, która będzie przedłużeniem al. Architektów.
- Otworzyliśmy oferty na wybudowanie 500 metrów drogi. Wszystkie mieszczą się w budżecie, więc na pewno wybierzemy wykonawcę prac. Będzie miał siedem miesięcy na wybudowanie drogi - zapowiada Piotr Paś, prezes Wrocławskich Inwestycji.
Taka będzie przedłużona al. Architektów:
- jezdnia dwupasmowa o szerokości 7 metrów (2×3,5 m) z nawierzchnią bitumiczną,
- droga dla pieszych o szerokość 3,5 m,
- droga rowerowa o szerokość 2,5 m z nawierzchni bitumicznej,
- infrastruktura podziemna: kanalizacja deszczowa z systemem muld chłonnych, kanalizacja sanitarna, sieci wodociągowe z hydrantami przeciwpożarowymi oraz miejskie kanały technologiczne,
- zieleń i mała architektura – nasadzenia drzew, krzewów i bylin, elementy małej architektury oraz kompensacja wycinki,
- oświetlenie: latarnie drogowe i ścieżkowe,
- oznakowanie pionowe i poziome.
Więcej o nowej drodze w tekście "Wydłużą aleję Architektów. Będzie nowa droga do nowych bloków".
Galeria zdjęć
Szkoła dla tysiąca uczniów
Rozbudowujące się osiedla przyciągają rodziny z dziećmi lub te, które planują potomstwo. Dla nich powstanie zespół szkolno-przedszkolny przy al. Architektów.
Gigantyczne centrum sportu
W ramach Wrocławskiego Centrum Sportu powstanie:
- 11 boisk piłkarskich wraz z zapleczem w postaci szatni, siłowni i gabinetów odnowy biologicznej,
- boisko do koszykówki,
- boisko do siatkówki,
- boisko do teqballa,
- budynek administracyjny klubu,
- korty tenisowe,
- sportowe place zabaw,
- siłownia zewnętrzna,
- tereny do wypoczynku wzdłuż rzeki Ługowina.
 
 
                           
                             
                             
                             
                             
                             
                                                             
                                                             
                                                             
                                                             
                                                             
         
         
                                                                                             
                                                                                             
                                                                                             
                                                                                             
                                                                                             
                                                                                             
                                                                                             
                                                                                             
                                                                                             
                                                                                             
                                                                                             
                                                                                             
                                                                                             
                                                                                             
                                                                                             
                                                                                             
                                                                                             
                                                                                             
                                                             
                 
                 
                       
                       
                      