Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
Pomysłodawczynią projektu „Pink Generation” jest 17-letnia Mia, uczennica V LO we Wrocławiu. W wieku 16 lat zdiagnozowano u niej guz piersi, a w marcu 2025 r. przeszła operację jego usunięcia. Doświadczenie to uświadomiło jej, jak istotna jest znajomość własnego ciała oraz jak rzadko temat ten pojawia się w rozmowach wśród młodzieży.
Nie za wcześnie, by wiedzieć. Nie za późno, by działać
Mia postanowiła wziąć sprawy w swoje ręce. Z pomocą mamy napisała wiadomość, przedstawiając swój pomysł – do Karoliny Hołowni-Twardowskiej, radnej Sejmiku Wojewódzkiego oraz do Agnieszki Jarosz, wychowawczyni klasy.
Tym sposobem zostały zorganizowane warsztaty dotyczące profilaktyki raka piersi dla uczennic V LO we Wrocławiu. Termin spotkania nie był przypadkowy – bowiem 15 października obchodzimy Europejski Dzień Walki z Rakiem Piersi.
– Im więcej będziemy rozmawiać o profilaktyce, o samobadaniu piersi, o tym co robić, gdy wykryjemy u siebie guza, tym będzie mniej wstydu i stresu. Pink Generation to na razie tylko jedno wydarzenie, ale mam nadzieję, że gdy skończę 18 lat, zamieni się w fundację – dodaje Mia.
Dzięki „Pink Generation” ok. 280 uczennic wzięło udział w warsztatach samobadania piersi na fantomach, warsztatach brafittingu oraz w spotkaniach z ekspertkami z Dolnośląskiego Centrum Onkologii, Pulmonologii i Hematologii we Wrocławiu. Mogły również zbadać się w mobilnym gabinecie ginekologicznym, który dostępny był na szkolnym korytarzu.
O tematach trudnych należy mówić głośno
„Pink Generation” to nie tylko edukacja – to wspólne działanie na rzecz zdrowia i przełamywania tabu. Bo niestety często, o tematach związanych z ciałem (w tym przypadku piersi), z powodu wstydu i obawy przed reakcją rówieśników, nastolatki nie chcą mówić głośno.
– Myślę, że Pink Generation będzie szeroką akcją, która uświadomi młodym dziewczynom, że mają się nie bać, że mają się badać, że mają chodzić do lekarza. I że będą zachęcać do tego również swoje mamy, siostry czy babcie – dodaje Aleksandra Sztuder.
– Wierzę, że dzięki takim postawom nasza społeczność będzie coraz zdrowsza i bardziej świadoma. We Wrocławiu od lat stawiamy na profilaktykę, realizując programy szczepień oraz edukacji zdrowotnej, ponieważ troska o zdrowie mieszkańców jest dla nas absolutnym priorytetem – dodaje prezydent.
„Me, myself & touch” z Fundacją Rak’n’Roll
W październiku, który na całym świecie uznawany jest za miesiąc świadomości raka piersi, rozpoczęła się druga edycja kampanii społecznej „Me, myself & touch”. Inicjatywa skupia się na znaczeniu profilaktyki raka piersi oraz budowaniu nawyku regularnego samobadania.
Głównym motywem kampanii są taniec i dotyk – symbole uważności, delikatności oraz świadomej relacji z własnym ciałem. Spot był realizowany m.in. we wrocławskiej Hali Stulecia.
 
 
                           
                             
                             
                             
                             
                             
                                                             
                                                             
                                                             
                 
                 
                 
                       
                       
                      