Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
- Nowa jakość na wylocie na Wilkszyn
- Czteropasmowa Buforowa
- Koszarowa będzie szersza
- Asfalt zamiast kostki na Powstańców Śląskich
- Gajowicka z buspasami
- Pułaskiego dla rowerów
- Lepsza wersja Brodzkiej
- Po Pomorskiej czas na Reymonta
- Ciszej na Szczytnickiej
- Nowa wizja Ruskiej
- Dwa tysiące miejsc dla samochodów
Nowa jakość na wylocie na Wilkszyn
Na Marszowicach, w północnej części osiedla Leśnica, trwają już prace na ulicy Wilkszyńskiej. Być może nie jest ona wszystkim znana, ale to ważny trakt, którym wiedzie droga wojewódzka nr 336 w kierunku Wilkszyna i Pisarzowic. Jej kompleksowa przebudowa wyceniona została na 35 mln zł.
[wbi tileNumber=1 investmentIds=498464]
Nawierzchnia była w fatalnym stanie, brakowało chodników, o ścieżkach rowerowych nie wspominając. Drogowcy na odcinku dwóch kilometrów budują nowe sieci podziemne, nawierzchnię, przystanki, oświetlenie, przejścia dla pieszych oraz dwukierunkową drogę rowerową. Dla poprawy bezpieczeństwa wyniesione zostaną skrzyżowania.
Zdjęcia z remontu Wilkszyńskiej:
Czteropasmowa Buforowa
To będzie duża zmiana! I nie chodzi tylko o powstającą trasę autobusowo-tramwajową (TAT) na Jagodno. Miasto wybuduje w ramach projektu tramwaju na Jagodno drugą jezdnię Buforowej dla samochodów. Dwie jezdnie, po dwa pasy w każdą stronę, będą od ul. Konduktorskiej do ronda Wschodniej Obwodnicy Wrocławia.
Tym samym mieszkańcy Jagodna aż do centrum miasta będą mieli do dyspozycji dwujezdniową i czteropasmową ulicę Buforową, a autobusy i tramwaje pojadą wydzieloną trasą. Odcinek od pętli Kajdasza do ronda, już poza granicami miasta, będzie obejmował dodatkowe buspasy. Miasto posadzi wzdłuż jezdni drzewa.
[wbi tileNumber=1 investmentIds=328812]
Szczegółowe rozwiązania podłączeń poszczególnych ulic Jagodna będą ustalone na etapie projektowania i konsultowane z mieszkańcami. Ważne będą połączenia z istniejącą szkołą na Asfaltowej i planowaną nową szkołą dla Jagodna.
Projektowanie drogi ma się rozpocząć jeszcze w tym roku. Realizacja zadania natomiast przewidziana jest na lata 2026-2028. W zakresie tramwaju, tras autobusowych, miasto starać się będzie o środki unijne m.in. z programu FENX – transport miejski. Drogi dla aut miasto będzie budować z własnych środków lub z programów rządowych wspierających komunikację i inwestycje drogowe.
Koszarowa będzie szersza
W tym roku zakończy się projektowanie przebudowy ul. Koszarowej. Ważna droga prowadząca do Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego i do Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu Wrocławskiego jest w złym stanie. Zniszczona nawierzchnia z kostki brukowej generuje hałas i utrudnia dojazd karetkom pogotowia.
Wizualizacje ul. Koszarowej po przebudowie:
Zastąpi ją asfalt. Droga będzie poszerzona o pół metra – czyli do sześciu metrów, co ułatwi autobusom swobodne mijanie się. Pojazdy będą zatrzymywać się na nowych przystankach z wiatami. Linia A będzie wtedy mogła zostać przedłużona do Sołtysowic – zgodnie z wnioskami mieszkańców. Rowerzyści będą jeździć dwukierunkową drogą, która powstanie po stronie kampusu uniwersyteckiego i szpitala.
[wbi tileNumber=1 investmentIds=498617]
Przedsięwzięcie wiązać się będzie z wymianą sieci podziemnych. To kluczowe przy takich inwestycjach, jednak po zakończeniu robót nikt tego nie dostrzeże. Za to na pewno wrażenie robić będą tysiące róż nasadzonych wzdłuż przebudowanej drogi. Różany pas będzie dobrze korespondować z pobliską ulicą Sportową, gdzie takie krzewy pięknie rosną między chodnikiem a ulicą. Według szacunków inwestycja wyniesie 15 mln zł.
Asfalt zamiast kostki na Powstańców Śląskich
Jedna z głównych arterii komunikacyjnych miasta zmieni swoje oblicze. Historyczna kostka nie wytrzymała współczesnego natężenia ruchu. Przez uszkodzenia nawierzchni, poruszanie się po Powstańców Śląskich powoduje hałas, nie trzyma się na niej oznakowanie poziome, a do tego nie zapewnia dobrej przyczepności. Zostanie więc zastąpiona asfaltem.
Na dniach wybrany zostanie projektant przebudowy odcinka od ul. Swobodnej do al. Hallera. Oddzielnie będzie przebiegała przebudowa pl. Powstańców Śląskich – dużego ronda w ciągu ulicy.
[wbi tileNumber=1 investmentIds=500888]
Plac – ze względu na swoje walory urbanistyczne i historyczne – zostanie potraktowany inaczej. Założenie jest takie, aby zgodnie z wytycznymi konserwatora zabytków, nawierzchnia ulicy została wykonana z kostki granitowej, co pozwoli uszanować historyczne walory miejsca. Miasto poprawi także geometrię drogi, a chodniki dookoła ronda zostaną wyremontowane.
Zmieni się także wnętrze ronda. Ścieżki rowerowe wzdłuż torów tramwajowych pozostaną w nawierzchni bitumicznej, ale te odchodzące promieniście odzyskają nawierzchnię typu parkowego. Pojawią się nowe nasadzenia.
Gajowicka z buspasami
Ważna i ruchliwa ulica biegnąca niemal równolegle do Powstańców Śląskich, od lat prosi o uwagę. Projekt jej przebudowy dobiega końca, a zamierzenia są ambitne.
Na odcinku od Zaporoskiej do Hallera powstaną, co powinno ucieszyć pasażerów MPK, wydzielone buspasy. W rejonie kościoła św. Karola Boromeusza powstanie wygodny autobusowy węzeł przesiadkowy. Większość ulicy będzie asfaltowa, choć na wyniesionych skrzyżowaniach i przy kościele będzie nawierzchnia granitowa. To efekt ustaleń z konserwatorem zabytków.
[wbi tileNumber=1 investmentIds=528163]
Inwestycja jest kompleksowa, zatem poza wymianą sieci podziemnych powstaną chodniki, oświetlenie, przejścia dla pieszych, przystanki, zielona infrastruktura i nowa dwukierunkowa droga dla rowerów. Ulica jest tak zaprojektowana, żeby w kolejnym etapie można było łatwo wbudować torowisko tramwajowe.
Pułaskiego dla rowerów
Odcinek od Kościuszki do Małachowskiego ma ulec istotnej zmianie. Pozostała część Pułaskiego już lata temu przeszła metamorfozę. Przestrzeń została poszerzona przez wyburzenie zrujnowanych kamienic. Nowy układ pozwolił na przeniesienie torowiska obok jezdni, stworzenie drogi rowerowej i miejsc parkingowych.
Projekt przebudowy ostatniego powinien być gotowy w przyszłym roku. Mimo że tu kamienice zostały, ma się zmieścić wydzielone torowisko i nowa asfaltowa jezdnia.
[wbi tileNumber=1 investmentIds=528271]
Bardzo istotne są tu drogi dla rowerów, bo to jedyny odcinek, na którym ich brakuje. Powstaną również dwa nowe przejścia dla pieszych i przejazdy rowerowe na wysokości skrzyżowania z Kościuszki oraz z Małachowskiego.
Wyzwaniem będzie przebudowa sieci podziemnych. W tym miejscu jest sieć wodno-kanalizacyjna z XIX wieku. Do tego nieopodal znajduje się główny punkt zasilania w energię elektryczną, co zapewne wiązać się będzie z wymianą kilkudziesięciu kilometrów kabli średniego i niskiego napięcia.
Lepsza wersja Brodzkiej
Droga prowadząca z Maślic do Pracz Odrzańskich nie spełnia standardów ulicy służącej do lokalnego połączenia osiedli, które dynamicznie się rozbudowują. Jest to również miejsce skupiające życie lokalnej społeczności, bowiem zlokalizowane są tu: szkoła, kościół, sklepy i inne usługi. Ulicą dotrzemy również do planowanej pętli tramwaju na Maślice, a także do terenów rekreacyjnych: lasu Prackiego czy wałów nad Bystrzycą.
[wbi tileNumber=1 investmentIds=528322]
Przebudowana Brodzka zyska na całej długości chodnik, ścieżkę rowerową, oświetlenie i nową nawierzchnię jezdni. Rozbudowane zostaną przystanki autobusowe, a łączące je przejścia wyposażone w rozwiązania poprawiające bezpieczeństwo ruchu drogowego – azyle lub wyniesienia. Projektowanie przebudowy rozpocznie się jeszcze w tym roku.
Po Pomorskiej czas na Reymonta
W tym roku zakończy się remont ul. Pomorskiej. Jadąc od strony centrum na Różankę i Karłowice, z wyremontowanej Pomorskiej wjedziemy w Reymonta, której stan daleki jest od ideału. Miasto ma zadbać i o nią. Projekt przebudowy powinniśmy zobaczyć w przyszłym roku.
[wbi tileNumber=1 investmentIds=528328]
Wyremontowana zostanie jezdnia i torowisko, a także powstaną nowe przystanki i dwukierunkowa droga dla rowerów. Uzupełniony zostanie szpaler dębów i powstaną ogrody deszczowe. XIX-wieczna kanalizacja zostanie zastąpiona XXI-wieczną. Remont Reymonta ma być skorelowany z kompleksową modernizacją mostów Osobowickich.
Ciszej na Szczytnickiej
W pierwszej kolejności jeszcze w tym roku na Szczytnicką wejdą torowcy z MPK. Sprawa jest dość pilna, bowiem stan torowiska wymaga szybkich i zdecydowanych działań. Powstanie torowisko na nowej podbudowie. Będzie ono izolować drgania i nieco tłumić hałas. Jednocześnie do akcji wkroczy MPWiK modernizując sieć wodociągową.
[wbi tileNumber=1 investmentIds=528346]
Torowisko biegnie środkiem Szczytnickiej, a remontu domaga się ulica na całej swej szerokości. Jest on planowany, ale zanim rozpocznie się etap projektowania, miasto chce poznać pomysły i opinie wrocławian o tym, jak powinna w przyszłości funkcjonować i jak się przeobrazić.
Nowa wizja Ruskiej
Jeśli efekt po remoncie będzie choć w części tak olśniewający, jak na prezentowanych wizualizacjach, to Ruska bez wątpienia stanie się uroczym miejscem na spędzanie wolnego czasu i stanowić będzie wygodne dojście do Rynku. Poszerzy się rekreacyjny obszar Starego Miasta.
[wbi tileNumber=1 investmentIds=498578]
Mowa o odcinku od pl. Solnego do Kazimierza Wielkiego, gdzie pojawią się rośliny w różnych formach. Rosnąć ma tu kilkadziesiąt drzew, pnącza i struktury roślinne formujące ogródki kawiarniane. Poza nimi powstaną parkingi rowerowe, ławeczki i skwer w miejscu dawnej bramy miejskiej.
Wizualizacje ul. Ruskiej po przebudowie:
O historycznym charakterze ulicy przypominać będzie zachowany rysunek krawędzi jezdni, a także elementy torowiska. Jednak poziom ulicy zostanie zrównany z poziomem chodnika, co będzie wygodne dla pieszych i rowerzystów.
Nowe oświetlenie ma zapewnić dobry nastrój, ale późną porą będzie przygaszone, aby nie przeszkadzało mieszkańcom.
Dwa tysiące miejsc dla samochodów
Ważnym elementem pakietu drogowego jest sieć parkingów P+R. O tym, gdzie powstanie ponad dwa tysiące nowych miejsc postojowych, przeczytasz w tym artykule:
Do realizacji | ||||
Lokalizacja parkingu P+R | Status | Liczba miejsc postojowych P+R | Co towarzyszy parkingowi? | Uwaga/opis |
---|---|---|---|---|
Leśnica
(stacja kolejowa) |
ZIT III etap | 66 | Przystanek kolejowy, B+R, WRM | Planowana budowa parkingu w ramach systemu P+R |
Brochów
(stacja kolejowa - etap II) |
ZIT III etap | 80 | Przystanek kolejowy, B+R, WRM | Planowana budowa parkingu w ramach systemu P+R |
Wołowska
(stacja kolejowa) |
ZIT III etap | 165 | T+(B+R) | Parkingi przy trasie tramwajowej |
Pracze
Odrzańskie |
ZIT III etap | 85 | Przystanek kolejowy, B+R | Parking przy przystanku kolejowym |
Planowane | ||||
Lokalizacja parkingu P+R | Status | Liczba miejsc postojowych P+R | Co towarzyszy parkingowi? | Uwaga/opis |
---|---|---|---|---|
Maślice
ul. Główna |
Plan/projekt | 50 | Pętla tramwajowa, przystanek | Planowana budowa pętli tramwajowo-autobusowej, P+R zintegrowany z planowanym przystankiem kolejowym Wrocław Maślice w ramach inwestycji: Budowa wydzielonej trasy tramwajowej wzdłuż ul. Maślickiej we Wrocławiu |
Swojczyce
ul. Chałupnicza |
Plan/projekt | 166 | Pętla tramwajowa, B+R, WRM | Pętla tramwaju na Swojczyce w rejonie ul. Chałupniczej w ramach inwestycji: Budowa wydzielonej trasy tramwajowej wzdłuż ul. Swojczyckiej we Wrocławiu |
Jagodno
ul. Kajdasza |
Plan/projekt | 57 | Pętla tramwajowo-autobusowa, B+R, WRM | Rejon planowanej pętli przy ul. Kajdasza i budowa pętli tramwajowo-autobusowej, P+R i B+R w ramach inwestycji: Budowa trasy tramwajowej na Jagodno we Wrocławiu od ul. Świeradowskiej do pętli przy ul. Kajdasza, możliwość dobudowy parkingu wielopoziomowego |
Borowska
Szpital |
Plan/projekt | 50 | W ramach inwestycji tramwaj Borowska Szpital w rejonie planowanej pętli i przystanku kolejowego na Towarowej Obwodnicy Wrocławia | |
Książe
ul. Opolska |
Plan | 250 | Pętla tramwajowa, autobusowa, B+R, WRM | Rejon planowanej pętli przy ul. opolskiej w ramach inwestycji Alei Opolskiej i przedłużenia tramwaju na Księże, pętla tramwajowa i autobusowa |
Wrocław Zachodni
(przystanek kolejowy) |
Plan/projekt | 400 | Przystanek kolejowy | Rejon ul. Awicenny jako element I etapu budowy cmentarza Awicenny – policzone parkingi P2+P3 z projektu |
Klecina
ul. Kupiecka |
Plan | 50 | Pętla tramwajowa, autobusowa, B+R, WRM | Rejon ul. Kupieckiej i planowanej pętli tramwajowej w ramach inwestycji: Budowa wydzielonej trasy tramwajowej na Klecinę |
Psie Pole
(stacja kolejowa – etap V) |
Plan | 40 | Pętla tramwajowa, autobusowa, B+R, WRM | Planowana rozbudowa parkingu w ramach systemu P+R |
Osobowice AOW
(przystanek kolejowy – etap II) |
Plan | 159 | Przystanek kolejowy, B+R | Planowana budowa parkingu w ramach systemu P+R na 135 mp. na terenie KOWR |
Wojnów
(rejon przystanku kolejowego – etap II) |
Plan | 158 | Przystanek kolejowy, B+R | Rewitalizacja linii kolejowej 292, parking na terenie KOWR |
Wojszyce –
Grota-Roweckiego przy WOW |
Plan | 175 | Pętla autobusowa – gmina sąsiednia – teren KOWR | Parking w ramach nowej pętli autobusowej przy ul. Grota-Roweckiego w rejonie ronda WOW, projektowanie wspólnie z gminą sąsiednią jako inwestycja aglomeracyjna |
Bieńkowice
ul. Libańska |
Plan | 50 | Pętla autobusowa | Parking w ramach nowej pętli autobusowej przy ul. Libańskiej, projektowanie wspólnie z gminą sąsiednią jako inwestycja aglomeracyjna |
Wrocław
Świniary |
Plan | 52 | ||
Zakrzów
ul. Okulickiego |
Plan | 65 | Przystanek kolejowy | Linia do Trzebnicy |
Wrocław Klecina
(przystanek kolejowy) |
Plan | 35 | ||
Kiełczów
Cmentarz |
Plan | 400 | Pętla tramwajowa | Rejon ul. Awicenny jako element etapu budowy cmentarza - policzone parkingi z projektu, powiązanie z tramwajem na Psie Pole |