Ikarus 120 E jest niskopodłogowy, dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Ma 12 metrów, 66 miejsc w tym 34 siedzące, klimatyzację, ładowarki USB. A do tego systemy wspomagające bezpieczną jazdę – asystent hamowania, system kamer zewnętrznych czy system monitorujący zmęczenie kierowcy.
Na jakich liniach będzie kursować Ikarus?
Elektryczny Ikarus na trasach we Wrocławiu i aglomeracji wrocławskiej testowany będzie do 11 stycznia. Ten wóz na jednym ładowaniu baterii może przejechać ponad 300 kilometrów. Choć wedle wskazań producenta popartych testami, liczba ta może zwiększyć się nawet do ponad 500 kilometrów. I to właśnie zasięg tego pojazdu ma być jednym z testowanych elementów.
Elektryczny Ikarus, tak jak jego przodkowie, powstał na Węgrzech. Odpowiada za niego spółka joint venture Electrobus Europe.
Rozkład jazdy Ikarusa
Godzinowe rozkłady jazdy Ikarusa są obszerne. Publikujemy je w formie plików pdf do pobrania i przejrzenia.
Pliki do pobrania
Pliki do pobrania
Pliki do pobrania
To kolejny z autobusów testowanych przez Wydział Transportu UM Wrocławia na liniach aglomeracji wrocławskiej. W przeszłości trafiały na nie między innymi:
- Mercedes-Benz Conecto G
- Solaris Urbino 18 oraz Solaris Urbino 18 Electric
- MAN Lion’s City
- Yutong U12
Trochę historii Ikarusa we Wrocławiu
Autobusy marki Ikarus zdominowały krajobraz bloku wschodniego w latach 80. Pierwsze przegubowe ikarusy z serii 280.26 do Wrocławia dotarły jesienią 1981 r.
Ikarus 260.26 charakteryzował się pięciobiegową manualną skrzynią biegów. Siłowanie się kierowcy z długim drążkiem należało do znaków rozpoznawczych tej serii autobusów. Wśród kierowców i miłośników pojazdy tego typu nazywane były "lewarami".
O wiele nowsze rozwiązania posiadała wersja rozwojowa oznaczana 280.70E. W tych pojazdach pojawiła się już automatyczna skrzynia biegów. Obie serie eksploatowane były przez wrocławskie MPK. Obecnie przedstawicieli obu tych typów posiada Klub Sympatyków Transportu Miejskiego.
– Udało nam się uratować ostatnie dwa egzemplarze z automatyczną skrzynią biegów. Jeden z nich posłużył jako dawca części dla autobusu #5320, który poddaliśmy generalnemu remontowi, przywracając mu pierwotny blask. Jeden z członków Klubu nabył z kolei klasyczną wersję Ikarusa, czyli wspomniany już "lewar" – opowiada prezes KSTM Krzysztof Kołodziejczyk.
Ikarusy z tej serii przestały jeździć na wrocławskich liniach dopiero w 2009 r.