Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
Po co nowa zajezdnia tramwajowa MPK?
To najbardziej ambitne i długo oczekiwane przedsięwzięcie wrocławskiej spółki komunalnej. Bez nowej zajezdni nie ma bowiem mowy o dalszym rozwoju komunikacji tramwajowej.
MPK użytkuje trzy zajezdnie tramwajowe: Borek, Gaj i Ołbin. Są one jednak zapełnione po brzegi. Są w trakcie modernizacji oraz rozbudowy, aby mogły zmieścić kupowane Moderusy Gamma. Powiększanie floty jest podyktowane koniecznością zapewnienia obsługi nowych tras przez Popowice i na Nowy Dwór.
Jednak zakup 46 Gamm to za mało, aby wystarczyło taboru na linie tramwajowe na Maślice, Swojczyce czy Borowską. Powstaje również trasa na Jagodno, na razie autobusowa, ale z szybką opcją dobudowania torów, gdy przepisy na to pozwolą. Nowa linia ma zostać również pociągnięta w głąb osiedla Klecina. Dodać do tego należy trasy, których powstanie planowane jest później, są na razie na etapie koncepcyjnym. Najbardziej spektakularnym z tych przedsięwzięć będzie tramwaj na Psie Pole.
Więcej informacji o powstających liniach tramwajowych na Maślice, Swojczyce, Jagodno, Psie Pole, Klecinę oraz na Borowską, poznasz w naszej mapie wrocławskich inwestycji:
[wbi header=Planowane linie tramwajowe tileNumber=6 link=https://www.wroclaw.pl/inwestycje-wroclaw/ investmentIds=328812, 333774, 502535, 496040, 500492, 500396]
Zajezdnie we Wrocławiu - piękne, ale małe i pod ochroną
MPK będzie musiało zatem dokupić tramwaje. I nie wystarczy zamówionych 40 Pes, które niebawem zaczną być dostarczane do Wrocławia (poza kupionymi 46 Gammami). Zastąpią one najstarsze Konstale (to te z czasów PRL-u, dwuwagonowe) i liczebnie stan floty MPK się nie zmieni.
Funkcjonujących obecnie zajezdni nie da się już bardziej rozbudować. Są nawet problemy z ich unowocześnianiem i wcale jedynym ograniczeniem nie jest brak pustego terenu w sąsiedztwie.
Wrocławskie zajezdnie tramwajowe są chronionymi zabytkami. Konieczność ochrony tych pięknych obiektów nie jest przedmiotem dyskusji, jednak jest barierą do ich modernizacji, aby spełniały coraz to wyższe standardy, jakie narzuca obsługa nowoczesnych tramwajów.
Nowa zajezdnia tramwajowa przy alei Architektów
Gdy istniejące zajezdnie na mapie połączymy linią, to zobaczymy, że ich układ z północy na południe przecina Wrocław na pół, znajdują się niemal idealnie w centralnej część miasta. Dlatego zapadła decyzja, aby nowy obiekt umiejscowić na zachodzie, gdzie jest dużo linii tramwajowych, a przybędzie jeszcze kolejna (na Maślice).
Stąd wynika lokalizacja w pobliżu al. Architektów. Sąsiadować będzie od wschodu z A8, a od południa z torami kolejowymi, za którymi biegnie ul. Żernicka.
Co będzie w nowej zajezdni tramwajowej?
Taki obiekt, to wielki skomplikowany organizm. Przede wszystkim sieć torów i pajęczyna trakcji. Tramwaje na zajezdniach nie tylko "śpią". Powinny być tam myte, serwisowane, naprawiane, a nawet lakierowane, jeśli np. trzeba je doprowadzić do porządku po stłuczce. Dlatego potrzebne są hale i oczywiście ich wyposażenie.
Prezes MPK mówi, że docelowo będzie tam działo zaplecze techniczne z prawdziwego zdarzenia. Będzie hala nie tylko do poważnych napraw tramwajów, ale również do ich modernizacji. MPK będzie samo realizowało zadania, które teraz zleca zewnętrznym firmom. Przewoźnik musi np. regularnie regenerować wózki tramwajów, ale również są wielkie zadania, jak kapitalne remonty. Skody 16T otrzymały drugie życie w Grudziądzu dzięki firmie SAATZ, a Protramy 205 WrAs odmłodził Modertrans Poznań. MPK ma ambicje, aby nawet tak duże projekty realizować we własnym zakresie.
Ile będzie kosztować zajezdnia tramwajowa MPK?
Z jakim wydatkiem musi się liczyć MPK? Chodzi o olbrzymie pieniądze. MPK Wrocław nie podaje szacunków, ale wiemy, że poznańska zajezdnia "Franowo" pochłonęła ponad 300 mln zł. Wrocławska zapewne będzie skromniejsza, ale też koszty ciągle rosną i za kilka lat, gdy będzie rozstrzygany przetarg na wykonanie, poniżej kwoty 300 mln zł zapewne nie uda się zejść, a możliwe, że będzie wyższa.
[wbi header=Nowa zajezdnia tramwajowa tileNumber=1 investmentIds=502526]Zobacz wrocławskie inwestycje na mapie #InwestycjeWRO – wrocławskie inwestycje w latach 2019-2025 (www.wroclaw.pl)
Dziś plany są takie, że ma to być obiekt o charakterze modułowym, aby można go było rozbudować w miarę możliwości finansowych MPK i miasta. Innymi słowy, budujemy zajezdnię, na jaką nas stać, a nie docelowy obiekt. Zajezdnia, adekwatnie do rosnących potrzeb, ma powstawać "na raty".
Plan na nową zajezdnię MPK
Jednak już teraz założenie jest takie, że nie oszczędzamy na rozwiązaniach proekologicznych, nowoczesnych technologiach, aby był to obiekt zgodny z obowiązującymi standardami.
W zajezdni ma się zmieścić docelowo 150 tramwajów. Do ich obsługi przewidziano:
- dwie myjnie,
- dwa stanowiska do sprzątania wnętrz tramwajów,
- tokarkę podtorową,
- lakiernię,
- halę warsztatową do naprawy pojazdów.