W czwartek 21 września miną dwa miesiące odkąd na A4 pod Wrocławiem działa odcinkowy pomiar prędkości. Dane z systemu są takie:
- 3100 na dobę – średnia liczba pojazdów przejeżdżających za szybko,
 - 20 km/h – średnia wartość przekroczenia prędkości,
 - 158 km/h – prędkość rekordzisty z pierwszego miesiąca.
 
Bramy z kamerami mierzą średnią prędkość na około 8-kilometrowym odcinku pomiędzy węzłami Kostomłoty a Kąty Wrocławskie. Obowiązuje tam ograniczenie do 110 km/h dla samochodów osobowych i 80 km/h dla ciężarowych. W ciągu doby węzłem Kąty Wrocławskie przejeżdża średnio ok. 69 tys. pojazdów.
W okresie od 2018 do 2022 roku na tym kawałku autostrady doszło do 30 wypadków, w których ucierpiało około 50 osób. Te liczby były decydujące przy wyborze lokalizacji.
Tu zamontują odcinkowe pomiary prędkości
Odcinek Kostomłoty – Kąty Wrocławskie jest jednym z 39 dodawanych podczas rozbudowy systemu CANARD. Drugi już działający jest na obwodnicy miasta Białobrzegi w województwie mazowieckim, na drodze S7.
Pozostało 37 lokalizacji, które albo czekają na montaż urządzeń, albo na ich włączenie. Oto pełna lista:
- dolnośląskie, Wrocław, aleja Jana III Sobieskiego (informowaliśmy o tym tutaj);
 - dolnośląskie, Bierzów – Przylesie, droga 403;
 - kujawsko-pomorskie i łódzkie, Siemiany (MOP Strzelce), droga A1;
 - kujawsko-pomorskie, Rogoźno Zamek – Kłódka, droga nr 16;
 - kujawsko-pomorskie, Rycerzewo, droga nr 251;
 - kujawsko-pomorskie, Węzeł Nowy Ciechocinek – MOP Kałęczynek, A1;
 - lubelskie, Hrubieszów, droga nr 844;
 - lubelskie, Gołąb, droga nr 801;
 - lubuskie, Białcz, droga nr 132;
 - łódzkie, Łódź, ul. Chocianowicka – Łaskowice, droga nr 1120E;
 - łódzkie, Pabianice, Dobroń – Pabianice Północne, S14;
 - łódzkie, Bychlew, Bychlew – Jadwinin, droga nr 485;
 - łódzkie, Biała Pierwsza, Biała Pierwsza – Biała Rządowa, droga nr 74;
 - łódzkie, Mokra Prawa, droga nr 70;
 - mazowieckie, Otrębusy, Kanie – Otrębusy, droga nr 719;
 - mazowieckie, Nieporęt – Zielonka, droga nr 631;
 - mazowieckie, obwodnica miasta Mszczonów, droga nr 50;
 - opolskie, Kietlice – Klisino, droga nr 416;
 - pomorskie, Swarożyn, Peplin – Swarożyn, A1;
 - pomorskie, Borcz – Babi Dół, droga nr 20;
 - pomorskie, Borowo, ul. Gdańska – Turystyczna, droga nr 211;
 - podkarpackie, Rzeszów – Nosówka, ul. Dębicka, droga nr 1391;
 - podkarpackie, Dukla, Trakt Węgierski, droga nr 19;
 - podkarpackie, Nowa Dęba, ul. Łagockiego – Korczaka, droga nr 9;
 - podkarpackie, Gniewczyna Łańcucka – Gniewczyna Tryniecka, droga nr 835;
 - podkarpackie, Lutcza, droga nr 19;
 - podkarpackie, Podgrodzie, droga nr 94;
 - podlaskie, Baciuty – Łupianka Stara, droga nr 678
 - śląskie, Mikołów, ul. Gliwicka, droga nr 44;
 - śląskie, Jankowice (Nowa) - Świerklany (Plebiscytowa), droga nr 929;
 - śląskie, Katowice, Braci Reńców, droga nr 902;
 - śląskie, Suszec – Kobielice, droga nr 935;
 - śląskie, Zabrze, al. Jana Nowaka Jeziorańskiego, droga nr 88;
 - śląskie, Gliwice, al. Jana Nowaka Jeziorańskiego, droga nr 88;
 - wielkopolskie, Tarnowo Podgórne – Poznań Ławica, S11;
 - wielkopolskie, Konin, MOP Leonia-Kuny – PPO Żdżary, A2;
 - zachodniopomorskie, Łubianka – Brynka, droga nr 151.
 
Kiedy urządzenia zaczną mierzyć prędkość na powyższych odcinkach dróg? — Ostateczny termin uruchomienia systemów w trybie rejestracji naruszeń jest uzależniony od prac podmiotów niezależnych od ITD — informuje Monika Niżniak z GITD — to jest zakładów energetycznych, które muszą doprowadzić do urządzeń przyłącza energetyczne. Mamy nadzieję, że prace realizowane przez zakłady energetyczne zostaną wykonane sprawnie.
Na pewno bramy z kamerami na wszystkich 37 odcinkach będą zamontowane do końca 2023 roku. Później pozostanie je tylko wypróbować i włączyć.