wroclaw.pl strona główna Komunikacja we Wrocławiu – ceny biletów, rozkłady jazdy, inwestycje Komunikacja - strona główna

Infolinia 71 777 7777

°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza:

brak danych z GIOŚ

wroclaw.pl strona główna
Reklama
  1. wroclaw.pl
  2. Komunikacja
  3. Pierwsza Pesa już we Wrocławiu! Kolejny etap odmładzania wrocławskiego taboru

Wrocław konsekwentnie stawia na nowoczesny i ekologiczny transport. W nocy z 21 na 22 października do zajezdni MPK Wrocław dotarła pierwsza z szesnastu nowych Pes Twist 146N, zamówionych w ramach prawa opcji (rozwiązanie w umowie, które zakłada rozszerzenie lub modyfikację zamówienia). To początek realizacji drugiego etapu kontraktu z bydgoską Pesą – a zarazem kolejny rozdział w rewolucji taborowej prowadzonej przez MPK.

Reklama

Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia: - Każdy nowoczesny tramwaj, który trafia do Wrocławia, to inwestycja w przyszłość miasta i wygodę pasażerów. Wrocławska komunikacja miejska zmienia się. 913 mln zł –­ to wartość kontraktów związanych z wielką modernizacją taboru szynowego we Wrocławiu od 2019 roku do dziś. Kupiliśmy za to niskopodłogowe tramwaje i zrobiliśmy kapitalne remonty tych, które po naszych ulicach już jeździły.

Prezydent Wrocławia podkreśla: - Przyjazd pierwszej Pesy z opcji przed planowanym terminem to dowód partnerskiej współpracy z producentem i wspólnego zaangażowania w rozwój miejskiego transportu.

Wrocław przyspiesza taborową rewolucję

Nowoczesny tramwaj przyjechał do miasta wcześniej niż przewidywał harmonogram. Teraz pojazd przejdzie proces homologacji i niezbędne przygotowania techniczne, by jeszcze w tym roku przewieźć pierwszych pasażerów.

W ramach prawa opcji (to rozwiązanie w umowie zakłada rozszerzenie lub modyfikację zamówienia) MPK Wrocław zamówiło 16 dodatkowych tramwajów Pesa Twist 146N. Po zakończeniu dostaw, w stolicy Dolnego Śląska kursować będzie łącznie 40 nowoczesnych pojazdów z tej serii, co znacząco odmłodzi i ujednolici flotę miejskich tramwajów.

- Wrocław to jedno z miast, które najdynamiczniej inwestują w tabor komunikacji miejskiej. Systematycznie wymieniamy pojazdy na nowoczesne, ciche, klimatyzowane i przyjazne osobom z niepełnosprawnościami. To inwestycje, które realnie wpływają na komfort codziennych podróży tysięcy mieszkańców.
Witold Woźny, prezes MPK Wrocław.

Tramwaj skrojony na miarę Wrocławia

Pesa Twist 146N to w pełni niskopodłogowy, trójczłonowy tramwaj zaprojektowany specjalnie z myślą o Wrocławiu. Może przewieźć około 200 pasażerów, z czego 40 na miejscach siedzących.

Na pokładzie znalazły się liczne udogodnienia:

  • nowoczesny system informacji pasażerskiej,
  • klimatyzacja,
  • ładowarki USB,
  • rampa dla wózków dziecięcych i inwalidzkich,
  • miejsce dla osoby z psem przewodnikiem,
  • pętla indukcyjna dla osób niedosłyszących.

Wnętrze tramwaju zaprojektowano tak, by łączyć komfort i bezpieczeństwo: siedzenia są wandaloodporne, podłoga – antypoślizgowa, a oświetlenie poręczy pomaga osobom niedowidzącym. Całość dopełnia system monitoringu obejmujący zarówno wnętrze, jak i otoczenie pojazdu.

– Pasażerowie zwracają uwagę, że nowe tramwaje są ciche, wygodne i bezpieczne – i takie właśnie są Pesy Twisty – tłumaczy wiceprezes MPK, Przemysław Nowicki. – Pojazdy te są również energooszczędne: potrafią odzyskiwać energię podczas hamowania i przekazywać ją z powrotem do sieci. To kolejny krok w stronę ekologicznego transportu miejskiego.

Zamówienie z perspektywą na lata

Podpisany w 2021 roku kontrakt z Pesą obejmował początkowo zakup 24 tramwajów, z możliwością rozszerzenia zamówienia o kolejne 16. MPK Wrocław w pełni skorzystało z tej opcji, dzięki czemu łączna liczba tramwajów Pesa Twist w stolicy Dolnego Śląska wzrośnie do 40 sztuk.

- To ogromna inwestycja w niezawodność, komfort i jakość komunikacji miejskiej. Dzięki takim kontraktom Wrocław konsekwentnie zmienia swoje oblicze. Nasz tabor jest coraz nowocześniejszy, a komunikacja miejska - coraz bardziej przyjazna i dostępna dla wszystkich.
Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia

Największy taborowy projekt w historii miasta

Nowe tramwaje z opcji będą sukcesywnie trafiać do Wrocławia w najbliższych miesiącach. Po zakończeniu dostaw po wrocławskich torach kursować będzie aż 86 nowoczesnych niskopodłogowych tramwajów:

  • 46 Moderusów Gamma
  • 40 Pes Twist

To największy projekt taborowy w historii miasta, który realnie zmienia oblicze komunikacji miejskiej.

Wartość samego kontraktu z Pesą to prawie 204 mln zł, a po wykorzystaniu prawa opcji – ponad 337 mln zł. To jedna z największych inwestycji w transport publiczny w Polsce w ostatnich latach.

We Wrocławiu konsekwentnie inwestujemy w komfort i nowoczesność. Zakup 40 tramwajów Pesa Twist i 46 Moderusów Gamma to dopiero początek. Przed nami wymiana ostatnich pojazdów wysokopodłogowych, zakup nowych pojazdów mających obsłużyć powstające trasy i budowa zupełnie nowej zajezdni. To ogromne wyzwanie, ale też szansa, by Wrocław stał się liderem zrównoważonego transportu miejskiego w Polsce.
Witold Woźny, prezes MPK Wrocław

Nowa Pesa 146N już wkrótce rozpocznie testy homologacyjne, a po ich zakończeniu wyjedzie na wrocławskie torowiska.

Źródło: materiały prasowe

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama
Powrót na portal wroclaw.pl