wroclaw.pl strona główna Komunikacja we Wrocławiu – ceny biletów, rozkłady jazdy, inwestycje Komunikacja - strona główna

Infolinia 71 777 7777

°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza:

brak danych z GIOŚ

wroclaw.pl strona główna
Reklama
  1. wroclaw.pl
  2. Komunikacja
  3. 104 mln zł na infrastrukturę rowerową we Wrocławiu

Ponad 100 mln zł na infrastrukturę rowerową we Wrocławiu w latach 2019-2024. Gdzie powstały nowe trasy?

Michał Kurowicki,

104 mln zł - to wydatki z budżetu Wrocławia na realizację zadań związanych z polityką rowerową miasta w latach 2019-2024. W bieżącym roku doszły kolejne inwestycje. Głównym celem jest domknięcie używanych już tras rowerowych w jedną spójną sieć. Wsiądźmy na siodełko i sprawdźmy, gdzie powstały najważniejsze drogi dla jednośladów w ostatnich latach.

Reklama

Każdego roku we Wrocławiu budowane są kolejne odcinki tras rowerowych. W 2019 r. mieliśmy ich 328 km. Ubiegły rok zakończył się wynikiem 428 km.

Na tym nie koniec. Obecnie powstaje m.in. kładka nad Widawą. Trwają też prace nad ciągiem pieszo-rowerowym, którym będzie można dojechać do nowej kładki nad Ślęzą.

Trasy przyjazne dla rowerów we Wrocławiu

W sumie pod koniec 2024 r. łączna długość tras przyjaznych rowerzystom wynosiła ponad 1450 km. Składają się na nie m.in:

  • drogi dla rowerów oraz dla rowerów i pieszych,
  • trasy BUS plus rower,
  • kontrapasy,
  • trasy po wałach,
  • w parkach
  • oraz ulice z uspokojonym ruchem.

Plan działań rowerowych do 2030 roku

Ponadto warto zaznaczyć, że od 2022 roku we Wrocławiu realizowany jest „Plan działań rowerowych do 2030 r.” Powstał m.in. w celu uporządkowania inwestycji rowerowych i skupia się również na zwiększeniu spójności już istniejących tras. 

Od 2022 roku konsekwentnie realizujemy zapisy Planu Działań Rowerowych do 2030 roku - dokumentu, który wyznacza priorytetowe kierunki rozwoju infrastruktury rowerowej oraz wskazuje działania edukacyjne i promocyjne wspierające zrównoważoną mobilność. Stworzenie tego planu było konieczne, aby uporządkować i usystematyzować inwestycje, a także nadać im właściwą hierarchię.
Urszula Jagielnicka z Wydziału Mobilności Miejskiej UM

– Co istotne, jego kształt został wypracowany m.in. dzięki szerokim konsultacjom społecznym. To mieszkańcy wskazywali obszary, w których infrastruktura rowerowa jest najbardziej potrzebna - dodaje Urszula Jagielnicka.

Najważniejsze trasy rowerowe, które powstały w latach 2019 - 2024

Zostawmy na chwilę plany i liczby. Ruszmy jednośladem przez wrocławskich ulic sto. Niech to będzie podróż w czasie, przez lata 2019-24, na starej holenderskiej Gazeli. Jedziemy w poszukiwaniu najważniejszych tras rowerowych, powstałych w ostatnich latach i słuchamy wrocławianina Lecha Janerki, który śpiewa "Rower jest wielce ok! Rower to jest świat!"

Rok 2019 - trasa od mostu Pokoju do mostów Warszawskich

W 2019 roku we Wrocławiu powstało 14 km nowych tras rowerowych. Na realizację polityki rowerowej wydano przez cały rok ok. 9 mln zł.

Nowa trasa o długości 700 m.  powstała m.in. wzdłuż ul. Wyszyńskiego na Ołbinie. Prowadzi od skrzyżowania z ul Benedyktyńską do skrzyżowania z ul. Damrota. Inwestycja kosztowała 1,87 mln zł.

Wcześniej rowerzyści musieli jechać tam wśród setek aut i autobusów. To była duża zmiana w tej części miasta, bo w końcu można było przejechać bezpiecznie rowerem od mostu Pokoju aż do mostów Warszawskich. 

Trasy rowerowe powstały również w ramach szerszych inwestycji tramwajowych, takich jak przy ulicach Buforowej i Hubskiej oraz związanych z terenami zielonymi, jak trasa wzdłuż Oławy.

W 2019 r. dla wygodniejszego poruszania się po mieście w wielu miejscach wykonano na przejazdach dla rowerzystów obniżenia krawężników oraz szereg modernizacji mających na celu zwiększenie spójności tras rowerowych.

Rok 2020 - trasa do dworca Wrocław Główny i początek Promenady Krzyckiej

W 2020 r. zrealizowano łącznie 32 km nowych tras rowerowych, w tym:

  • 8,65 km tzw. twardej infrastruktury,
  • 0,5 km kontrapasów,
  • 23,22 km dopuszczonego kontraruchu (organizacja ruchu która pozwala jechać rowerzystom pod prąd na ulicy jednokierunkowej)

Na politykę rowerową wydano 21,3 mln zł.

Jedną z najważniejszych inwestycji było wybudowanie trasy rowerowej łączącej ulice: Dworcową, Podwale, Komuny Paryskiej i Krasińskiego. Dzięki temu łatwiej można się dostać rowerem do dworca Wrocław Główny. Koszt inwestycji to 3,3 mln zł.

W ramach realizacji ważnych zadań pieszo-rowerowych, połączonych z zielenią i niezależnych od układu drogowego, w 2020 r. zrealizowano pierwszy odcinek Promenady Krzyckiej – pomiędzy ulicą Spiską i Borowską. Promenada jest cały czas rozbudowywana, kolejną jej część oddano w 2025 r.

Na południu rozpoczęto budowę drogi dla rowerów na alei Karkonoskiej, na odcinku od ul. Krzyckiej do gminy Kobierzyce, co stanowi dobry przykład działania łączącego Wrocław z trasami rowerowymi otaczających go gmin.

Warto przypomnieć, że w 2020 r. na czas pandemii dla rowerzystów i dostawców rowerowych otwarto wrocławski Rynek na cały dzień. Oprócz tego wprowadzono ograniczenie prędkości do 30 km/h na trzech ulicach: Świdnickiej, Sądowej i św. Mikołaja.

Rok 2021 - trasy na Jedności Narodowej i wzdłuż Al. Karkonoskiej

W tym roku zrealizowano łącznie prawie 26 km nowych tras rowerowych. Na politykę rowerową przeznaczono 30,1 mln zł.

Jedną z ważniejszych inwestycji było wybudowanie trasy rowerowej wzdłuż ul. Jedności Narodowej i ul. Rychtalskiej do ul. Oleśnickiej. To była wielka zmiana w Śródmieściu. Wcześniej rowerzyści musieli jechać po bruku, razem z autami i tramwajami.

Na południu miasta oddano do użytku trasę wzdłuż al. Karkonoskiej, która łączy miasto z gminą Kobierzyce. W jej ramach powstała kładka dla pieszych i rowerzystów nad Ślęzą. Koszt budowy całej trasy wyniósł 9 mln zł.

Także na południu zrealizowano kolejny fragment Promenady Krzyckiej. Tym razem na odcinku pomiędzy ul. Borowską i ul. Bardzką. Dodajmy że w 2021 r., w związku z trwającą pandemią, dla rowerzystów i dostawców rowerowych kontynuowano udostępnianie wrocławskiego Rynku bez ograniczeń, przez całą dobę. 

Galeria zdjęć

Rok 2022 - połączenie rowerowe dworca Wrocław Główny z Jagodnem

W 2022 r. zrealizowano łącznie prawie 6,5 km nowych tras rowerowych, w tym 4 km dróg dla rowerów oraz pasów rowerowych, ponad 2 km ciągów pieszo-rowerowych, oraz dopuszczono na ponad 700 m ulic jazdę "pod prąd" dla rowerzystów. 

W 2022 r. w ramach Programu Rowerowego na rozwój komunikacji rowerowej we Wrocławiu wydano 5,6 mln zł.

Jedną z ważniejszych inwestycji rowerowych w 2022 r. było wybudowanie trasy po zachodniej stronie ul. Hubskiej - od ul. Glinianej do al. Armii Krajowej. Dzięki temu połączono istniejące trasy rowerowe w okolicach Dworca Głównego z trasami biegnącymi od ul. Bardzkiej aż do osiedla Jagodno. Koszt inwestycji wyniósł 1,4 mln zł.

Ważną realizacją w centrum była wybrana przez mieszkańców w ramach WBO droga dla rowerów na ul. Legnickiej, między pl. Jana Pawła II a ul. Rybacką. Oprócz tego wykonano kolejny odcinek Promenady Krzyckiej pomiędzy ul. Bardzką a Gazową.

Ciekawostką jest fakt, że w 2022 r. przeprowadzono badania ruchu rowerowego na 14 skrzyżowaniach we Wrocławiu. Uzyskane wyniki wskazały na przyrost ruchu rowerowego we mieście - od ok. 6 proc. do nawet 17 proc. - w porównaniu z rokiem 2018.

Rok 2023 - Rowerem na Nowy Dwór, Popowice i wzdłuż ul. Sądowej

W 2023 r. zrealizowano łącznie ok. 14 km nowych tras rowerowych, w tym: 4 km dróg dla rowerów oraz pasów rowerowych, ponad 2 km ciągów pieszo-rowerowych oraz dopuszczono jazdę pod prąd dla rowerzystów na ponad 700 m ulic.

Dodatkowo wprowadzono strefy uspokojonego ruchu na ponad 9 km dróg. Łącznie na realizację zadań związanych z wdrażaniem polityki rowerowej przeznaczono 18 mln zł, nie wliczając kosztów funkcjonowania Wrocławskiego Roweru Miejskiego. 

Jednymi z ważniejszych inwestycji rowerowych oddanych w 2023 r. były rowerowe połączenia Nowego Dworu oraz Popowic z centrum miasta. Połączenia te zrealizowano w ramach budowy trasy tramwajowej przez Popowice oraz autobusowo-tramwajowej TAT na Nowy Dwór.

W centrum ważną realizacją była budowa trasy rowerowej na ul. Sądowej, od pl. Legionów do przejazdu rowerowego wzdłuż bulwaru Staromiejskiego. Zadanie zostało wybrane w ramach WBO i dofinansowane z Programu rowerowego. Koszt prac wyniósł ok. 2,43 mln zł.

Rok 2024 - AWW, Pomorska i nad Oławą

W 2024 r. na realizację zadań związanych z realizacją polityki rowerowej przeznaczono 20,5 mln zł., nie wliczając kosztów funkcjonowania Wrocławskiego Roweru Miejskiego. W ubiegłym roku oddano ok. 22,5 km nowych tras rowerowych.

"Pędząc przez rok 2024" wjeżdżamy na oddaną właśnie Aleję Wielkiej Wyspy (AWW). To jedna z najważniejszych inwestycji drogowych w powojennym Wrocławiu. W ramach jej budowy powstała także droga rowerowa. Od tego momentu mieszkaniec Tarnogaju może w nieco ponad kwadrans dojechać na Biskupin, Sępolno czy do ZOO. 

W Śródmieściu po zakończeniu przebudowy ul. Pomorskiej wzdłuż ulicy powstała nowa droga rowerowa. Nieopodal doszło połączenie dla użytkowników jednośladów w ul. Dubois. Te wszystkie wymienione inwestycje uzupełniają luki w istniejących wcześniej trasach.

Na południu miasta oddano do użytku kolejny odcinek Promenady Krzyckiej. Tym razem pomiędzy ulicami Ślężną i Spiską. Promenada używana jest także przez pieszych. W ramach Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego (WBO) zakończyła się budowa trasy pieszo-rowerowej nad Oławą.

Rok 2025 - Trasa do kładki nad Ślęzą, budowa kładki nad Widawą

W tym roku trwają kolejne projekty związane z poprawą infrastruktury rowerowej we Wrocławiu w ramach "Planu działań rowerowych do 2030 r."

Obecnie prowadzone inwestycje koncentrują się na zwiększeniu spójności sieci tras oraz ułatwieniu codziennych przejazdów pomiędzy osiedlami. W 2025 roku mieszkańcy mają do dyspozycji już blisko 40 kilometrów nowych tras powstałych od chwili przyjęcia planu. Część z nich została zrealizowana przy okazji dużych inwestycji komunikacyjnych, takich jak budowa Osi Zachodniej, modernizacja ul. Pomorskiej czy Aleja Wielkiej Wyspy.
Urszula Jagielnicka z Wydziału Mobilności Miejskiej UM

– Równolegle prowadzone są projekty samodzielne, wśród nich m.in. rozbudowa infrastruktury w rejonie węzła przesiadkowego Dubois–Drobnera, kolejne odcinki Promenady Krzyckiej czy połączenia międzyosiedlowe, jak nowa kładka nad Ślęzą łącząca Muchobory - dodaje Urszula Jagielnicka.

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama
Powrót na portal wroclaw.pl