Fot. Bartosz ChochołowskiW piątkową noc część ul. Olszewskiego zostanie zamknięta dla ruchu w kierunku centrum miasta. Na zdjęciu widać przygotowane oznakowanie drogi na czas remontu.
Remont ul. Olszewskiego. Ulica Olszewskiego, na odcinku od Chełmońskiego do Spółdzielczej, nie będzie przejezdna dla jadących w stronę centrum. Jadąc w kierunku alei Wielkiej Wyspy czy mostu Zwierzynieckiego, z Olszewskiego trzeba skręcić w Spółdzielczą, a następnie w Dembowskiego. Tak będzie od piątkowej nocy, 24/25 maja aż do końca wakacji. Sam remont drogi nie jest tak ekscytujący jak to, co czeka słynne, piękne biskupińskie dęby.
To drugi etap remontu Olszewskiego. Pierwszy, od Spółdzielczej do Gersona, był najprostszy. Polegał na wymianie nawierzchni, regulacji studzienek i krawężników.
Teraz realizujemy głębszy zakres. Po sfrezowaniu nawierzchni zbadamy nośność podbudowy i poprawimy jej stan. Jednocześnie uzgadniamy z konserwatorem zabytków trzeci etap, remont odcinka od ulicy Gersona do Bacciarellego.
Piotr Paś, prezes Wrocławskich Inwestycji
Dla dębów żyzna ziemia zamiast asfaltu
Grzegorz Ryczkiewicz z firmy Banimex, która prowadzi remont, dodaje, że największy zakres prac związany jest z renowacją zieleni, czyli pracami przy dębach. – Istniejące ścieżki rowerowe zmienimy w treny zielone – informuje.
W mojej ocenie to najpiękniejsza w kraju miejska aleja dębowa. Chcemy o nią zadbać, dlatego zakres remontu ulicy został istotnie poszerzony. Między jezdnią a drzewami po obu stronach zlikwidujemy stare ścieżki rowerowe. I tak nie spełniają swojej roli. Po zdjęciu asfaltu podejmiemy szereg sprawdzonych działań pielęgnacyjnych, a drzewa otrzymają powierzchnię biologicznie czynną.
Monika Ziemiańska, profesor Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, dendrolog
Zastąpienie asfaltu ziemią to tylko z pozoru proste zadanie. Zabiegi związane z drzewami będą kompleksowe. Obecnie ich korzenie są zalane masą bitumiczną, z którą drzewa próbują walczyć. Miejscami dość skutecznie i m.in. z tego powodu stara ścieżka nie spełnia swojej roli - jej nawierzchnia jest nierówna, spękana.
Nową drogę rowerową i nowe chodniki zaprojektujemy po stronie północnej Olszewskiego. Dla dobra dębów obecna imitacja drogi rowerowej musi zniknąć.
Piotr Paś, prezes Wrocławskich Inwestycji
Remont Olszewskiego - co czeka dęby?
Gdyby chodziło o sam remont jezdni, drogowcy zapewne zakończyliby go szybciej. Jednak czasu potrzebują specjaliści, którzy będą zajmować się dębami. Każde drzewo przejdzie tę samą procedurę, która wymaga delikatności i zaangażowania.
Po zdjęciu asfaltu oczyszczamy podłoże z kruszywa, które pod nim jest. Wyciągamy ziemię, sprężonym powietrzem oczyszczamy korzenie. To miejsce wypełniamy humusem, ziemią bogatą w składniki odżywcze. Podłoże zostanie poddane analizie i na podstawie jej wyników określimy skład nawozu. Mamy wieloletnie doświadczenie w takich pracach i obserwujemy pozytywną reakcję drzew na takie zabiegi.