Zwykle było tak, że miejska wypożyczalnia rowerów była dostępna w sezonie letnim od 1 marca, ale w tym roku był poślizg. Powód? Umowa z dotychczasowym operatorem – Nextbike Polska – wygasła, miasto musiało wybrać nowego na drodze przetargu. Zgłosiły się dwie firmy: Nextbike i Citybike. Ta druga zgłosiła zażalenie do Krajowej Izby Odwoławczej, co wydłużyło procedurę wyboru operatora.
Nextbike znów z Wrocławskim Rowerem Miejskim
Nextbike zaproponował 54,4 miliona złotych, konkurent – 71,1 mln zł. Miasto z kolei zaplanowało 57 mln zł na Wrocławski Rower Miejski (WRM) na kolejnych pięć lat.
Oferenci mieli prawo podważyć wynik przetargu do 18 marca, ale tego nie zrobili. To oznacza, że Nextbike może przystąpić do pracy. Na uruchomienie WRM, zgodnie z zapisami w umowie, ma 4 miesiące i musi udostępnić 2400 fabrycznie nowych rowerów. To bardzo dobra informacja, biorąc pod uwagę stan techniczny używanych pojazdów.
Start 1 kwietnia, później w nowym składzie
4 miesiące? Czyli dopiero w lipcu? Na szczęście nie! Wypożyczalnia ma zacząć działać 1 kwietnia. – I to nie jest prima aprilis – podkreśla Sławomir Gonciarz z UMW. – Wypracowaliśmy z Nextbike umowę i system przejściowy. Operator najpierw wystawi półtora tysiąca wyremontowanych rowerów, tak by mieszkańcy mogli korzystać z wypożyczalni w czasie, gdy będzie przygotowywał nowe jednoślady i stacje.
Kiedy nowe wyjadą z fabryki i będą gotowe do jazdy, stare zostaną zabrane. – Będzie więcej stacji, więcej rowerów, a system będzie miał większy zasięg – zapowiada Sławomir Gonciarz.
Mówiąc „większy zasięg”, ma na myśli podwrocławskie gminy: Czernicę, Kobierzyce, Kąty Wrocławskie, Siechnice i Wisznię Małą. Plan jest taki, żeby w tychże gminach postawić łącznie 22 stacje i 220 rowerów. Nowa umowa z Nextbikiem przewiduje także zwiększenie tych liczb w kolejnych latach: + 12 stacji + 120 pojazdów do 2027 roku.
Zamierzona jest również rozbudowa wypożyczalni na terenie Wrocławia:
+ 3 stacje + 30 rowerów w 2026 roku,
+ 2 stacje + 20 rowerów w 2027 roku.
Nowa umowa z firmą Nextbike Polska na uruchamianie i obsługę WRM obowiązuje do 2029 roku. W komunikacie, który operator opublikował w grudniu, są liczby mówiące, że rowerzyści coraz chętniej wypożyczają jednoślady publiczne. Systemy, które w różnych miastach ma Nextbike, zanotowały 8-procentowy wzrost w porównaniu do 2023 roku. Średnia z każdego dnia w roku 2024 to ok. 31 tysięcy przejazdów.
We Wrocławiu wypożyczalnia miejska działa od 13 lat. Na początku, w roku 2011, rowerów było 140, czyli kilkanaście razy mniej, niż było w poprzednim sezonie letnim i ma być teraz. W naszym mieście w 2024 roku system zarejestrował ponad 1,5 miliona przejazdów.
O cenach i zasadach, które będą obowiązywały wiosną i latem 2025 roku, poinformujemy w osobnym komunikacie.