wroclaw.pl strona główna Komunikacja we Wrocławiu – ceny biletów, rozkłady jazdy, inwestycje Komunikacja - strona główna

Infolinia 71 777 7777

°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza:

brak danych z GIOŚ

wroclaw.pl strona główna
  1. wroclaw.pl
  2. Komunikacja
  3. Rozwiązania dla południa – podsumowanie konsultacji z mieszkańcami
  4. Tramwaj na Ołtaszyn
Rondo św. Ojca Pio we Wrocławiu. Marek Księżarek
Rondo św. Ojca Pio we Wrocławiu.

Na początek proponujemy trasę autobusową na Ołtaszyn (podobnie jak na Jagodnie), kończącą się przy ulicy Zwycięskiej. Wymaga to zgody PKP na przecięcie torów kolejowych. W dalszej perspektywie planujemy tam tramwaj z przedłużeniem do Wysokiej. Najszybciej powstanie droga rowerowa wzdłuż Ołtaszyńskiej, którą zbudujemy z gminą sąsiednią w 2025 roku.

Postulaty z konsultacji społecznych

Tramwaj na Ołtaszyn pojawił się w postulatach w kilku kontekstach. Postulaty dotyczyły przede wszystkim realizacji tej trasy, pojawiły się pomysły by analogicznie do trasy na Jagodno, zrealizować ją jako trasę autobusową. Mieszkańcy proponowali tez alternatywne przebiegi tramwaju – przez aleję Karkonoską i ulicą Zwycięską. Podnoszono konieczność większej integracji linii autobusowych na pętli przy ulicy Zwycięskiej. Proponowano również wprowadzenie nowych alternatywnych powiązań, do czasu budowy tramwaju, jak buspas w ulicy Agrestowej czy Ołtaszyńskiej.

Mieszkańcy wnosili również o zachowanie rezerwy pod wydłużenie  tramwaju do Wysokiej. W przypadku południowego odcinka ulicy Ołtaszyńskiej postulowano o utworzenie drogi dla rowerów, z zastrzeżeniem by wybudowana trasa nie kolidowała w przyszłości z wydłużeniem tramwaju na Ołtaszyn.

Rekomendacje

  1. Wystąpienie z pismem do PKP PLK o opinię dla możliwości projektowania trasy autobusowej w korytarzu tramwajowym (przecięcie w poziomie torów kolejowych linii 285) – 2024/2025
  2. Przy akceptacji podejścia przez PKP PLK zaprojektowanie trasy autobusowej w korytarzu ustalonym dla tramwaju na odcinku od pętli przy ul. Ślężnej do pętli przy ul. Zwycięskiej.
  3. „Pilnowanie” interesów mieszkańców Wrocławia na etapie projektu PKP dla Towarowej Obwodnicy Kolejowej i rozwiązań dla linii 285 oraz odcinków jej wyniesienia – 2025-2027
  4. Kontynuacja międzygminnego projektu ciągu pieszo – rowerowego wzdłuż ul. Ołtaszyńskiej – realizacja w 2025
  5. Podjęcie prac koncepcyjnych i projektowych dla trasy tramwajowej na całym odcinku aż do Wysokiej po podjęciu przez PKP rozstrzygnięć związanych z odcinkiem wyniesienia linii 285 – po rozstrzygnięciach PKP

Uzasadnienie dla rekomendacji

Podobnie jak w przypadku Jagodna, gdzie od lat nie udaje się zrealizować tramwaju, proponujemy najpierw budowę trasy autobusowej w planowanym korytarzu tramwajowym. Wymaga to zgody PKP PLK na przekroczenie torów kolejowych: tunelem pod nasypem TOW oraz w poziomie terenu linii 285. Takie rozwiązanie pozwoliłoby stworzyć alternatywne połączenie z Ołtaszyna do ul. Ślężnej, odciążając ul. Ołtaszyńską.

O tramwaju będziemy mogli mówić po decyzjach PKP PLK dotyczących linii 285 oraz rozwiązań na Wschodniej Obwodnicy Wrocławia i jej skrzyżowania z ul. Ołtaszyńską. Do tego czasu skupiamy się na realizacji ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż ul. Ołtaszyńskiej, którego projekt jest na ukończeniu.

Nie możemy obecnie uwzględnić rezerwy pod tramwaj przy projekcie WOW i drogi rowerowej, ponieważ projekt obwodnicy jest już zakończony i trwa przetarg na realizację. Opracowanie koncepcji tramwaju bez rozstrzygnięć kolejowych nie ma obecnie uzasadnienia.

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Powrót na portal wroclaw.pl