wroclaw.pl strona główna Komunikacja we Wrocławiu – ceny biletów, rozkłady jazdy, inwestycje Komunikacja - strona główna

Infolinia 71 777 7777

°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza:

brak danych z GIOŚ

wroclaw.pl strona główna
Reklama
  1. wroclaw.pl
  2. Komunikacja
  3. Rowerzyści
  4. Wrocławianie zasługują na rower miejski
Wrocławianie zasługują na rower miejski

Pięć rowerów WRM jeździ od marca na rzecz Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Po liftingu zyskały nową czerwoną barwę. (Fot. NextBike)

Reklama

„We Wrocławiu rower miejski zafunkcjonował w sposób rewelacyjny i życzę wrocławianom aby ten projekt się rozwijał w następnych latach” – powiedział nam Tomasz Wojtkiewicz, prezes NextbBike – operatora Wrocławskiego Roweru Miejskiego. W grudniu kończy się umowa z miastem na obsługę WRM.

Wrocławski Rower Miejski (WRM) był jednym z pierwszych takich systemów w Polsce. Projekt po tych trzech sezonach można uznać za udany?

We Wrocławiu WRM zafunkcjonował w sposób rewelacyjny. Poza oczywiście pierwszym rokiem, gdy pojawiły się tzw. „choroby wieku dziecięcego”. Udało się je jednak pokonać i dziś jest to fantastyczny projekt. W tej chwili funkcjonuje w mieście 35 stacji z czego 17 jest z kontraktu miejskiego. Reszta to stacje, które otworzyliśmy wspólnie z naszymi partnerami biznesowymi. Cały czas otwieramy nowe punkty, prowadzimy rozmowy z kolejnymi firmami, aby dokładały kolejne cegiełki na rozwój systemu, służącego społeczeństwu.

Na mapie Wrocławia doskonale widać białe plamy gdzie WRM szczególnie brakuje: północ miasta – Nadodrze, ale także zachód miasta oraz Psie Pole.

Aby system roweru miejskiego we Wrocławiu naprawdę skutecznie zadziałał to potrzeba 1-1,5 tys. rowerów. Miasto jest rozległe i miejsc do pokrycia jest ogromnie dużo. Użytkownicy sami proszą o kolejne stacje w całym mieście. To było widać choćby we wnioskach do Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego – wniosków o nowe stacje WRM było kilkanaście. Wrocławianie upominają się o rower miejski różnymi środkami.

Jakie są zatem pomysły na jego rozwój?

Na rozwój WRM są dwie teorie: rozwijać go ślimakowo, czyli od centrum odchodzić, albo sektorami. Jestem osobiście zwolennikiem tego drugiego rozwiązania. Uważam, że powinno się zagęszczać pewne sektory miasta – np. właśnie Krzyki. A potem przejść w kierunku Stadionu i Maślic. Nasze standardy określają, że stacje nie powinny być bliżej niż 500 metrów i nie dalej niż 2-3 km. Nie powoduje to dodatkowych opłat dla użytkowników. Taki dystans można pokonać w darmowych 20 minutach.

Wielu wrocławian przesiada się zza kierownicy właśnie na dwa kółka – również na WRM. Co za tym idzie zwiększa się ruch rowerowy w mieście. Jak pan ocenia popularność rowerów we Wrocławiu?

Wrocław jest bardzo wdzięcznym miastem do poruszania się na rowerze i dzięki sprawnej pracy sekcji rowerowej w magistracie stawiany jest w Polsce jako prymus rozwoju całej infrastruktury dla cyklistów. Zostało zrobione bardzo dużo i w bardzo sprytny sposób. Wrocławski Rower Miejski ma 50 tys. użytkowników, to oznacza, że wielu wrocławian przekonaliśmy do tego żeby się przesiedli na rowery.

W grudniu kończy się umowa z miastem i formalnie Nextbike może przestać być operatorem WRM. W wielu miastach władze bardzo poważnie myślą o uruchomieniu na swoim terenie wypożyczalni rowerów.

Nasi klienci z Wrocławia mogą korzystać bez potrzeby ponownego logowania z rowerów w Opolu, Poznaniu i Warszawie. Obecnie prowadzimy rozmowy z prawie dziesięcioma kolejnymi miastami. Ale na rynku nie jesteśmy sami. Obecnie w Rzeszowie działa inny operator, w Toruniu jesteśmy po zaskarżeniu przetargu. Jest jeszcze system w Krakowie, ale działa on z ogromnymi problemami i w tej chwili może być przykładem jak nie robić systemu miejskiego. Aby odnieść sukces trzeba nie tylko dostarczyć system, ale trzeba mieć odpowiednie zaplecze i dobrze zarządzać systemem.

Rozmawiał Arkadiusz Cichosz

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama
Powrót na portal wroclaw.pl