wroclaw.pl strona główna Komunikacja we Wrocławiu – ceny biletów, rozkłady jazdy, inwestycje Komunikacja - strona główna

Infolinia 71 777 7777

°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza:

brak danych z GIOŚ

wroclaw.pl strona główna
Reklama
  1. wroclaw.pl
  2. Komunikacja
  3. Wrocławski Program Tramwajowy
Wrocławski Program Tramwajowy

Wrocław ogłosił program dla rozwoju transportu tramwajowego. Plany na najbliższe lata są ambitne, ale tworzą wyraźny szkielet rozbudowy i integracji komunikacji miejskiej z koleją aglomeracyjną. Dużo miejsca poświęcono budowie nowych torowisk tramwajowych. Najbliższe plany to wydłużenie trasy przez Nowy Dwór, budowa torowiska z pętli Sępolno na Swojczyce oraz z parku Południowego na Ołtaszyn. Uwzględnione są również linie m.in. na Psie Pole i Jagodno.  

Reklama

– Jest to pierwsza odsłona programu, nad którym miejski zespół ekspertów pracował razem z dr. Maciejem Kruszyną z Politechniki Wrocławskiej. Materiał zostanie poddany pod dyskusję i konsultacje z mieszkańcami. Nasz główny cel to poprawa dostępności komunikacji miejskiej, najważniejsza będzie rozbudowa sieci tramwajowej – mówił w zajezdni MPK Rafał Dutkiewicz, prezydent Wrocławia.

Prezentacja WPT – ppt

– Pokazaliśmy pewien horyzont. Jest to również poszerzenie obecnego planu inwestycyjnego, który zostanie wpisany w plan transportowy. Do realizacji do 2022 roku założyliśmy wykonanie trzech inwestycji, o których już dużo się mówiło, czyli tramwaj na Nowy Dwór, torowisko przez Długą i Popowicką oraz przez ul. Hubską. Doszły też trzy nowe zadania: wydłużenie linii na Nowy Dwór ul. Rogowską do pętli przy stacji kolejowej, tramwaj na Swojczyce od pętli Sępolno oraz na Ołtaszyn z pętli park Południowy – wylicza dr Maciej Kruszyna. 

Wrocławski Program Tramwajowy

Główne cele to:

  • Poprawa dostępności do sieci transportu szynowego
  • Sieć tramwajowa będzie intensywniej rozbudowywana, integrowana z koleją, autobusami, rowerem miejskim, systemem Park and Ride.
  • Priorytetem będzie wysoki standard ruchu 

Podstawowe efekty WPT:

  • Krótki czas podróży „od drzwi do drzwi” (uwzględniający dojścia, oczekiwanie, jazdę)
  • Modyfikacja „zachowań komunikacyjnych” (mobilności)
  • Większy udział podróży transportem publicznym 

5 kluczowych elementów WPT do realizacji powyższych celów :

  1. Rozbudowa sieci tramwajowej
  2. Nowy tabor oraz obiekty zaplecza (w tym zajezdnia)
  3. Promocja podróżowania tramwajami
  4. Wprowadzenie stałego układu linii
  5. Integracja z koleją aglomeracyjną 

Przebieg tras dla zadań o odleglejszym horyzoncie czasowym realizacji ma charakter orientacyjny i może ulec zmianie. 

Założenia rozbudowy sieci: 

Dotarcie do osiedli obecnie bez obsługi tramwajami (w pierwszej kolejności do dużych generatorów ruchu, dalej na inne osiedla, do węzłów kolei aglomeracyjnej, parkingów Park and Ride); nowe korytarze tramwajowe w centrum, przebudowy węzłów dla zwiększenia niezawodności oraz sprawności ruchu. 

WPT określa około 60-70 km nowych tras (około 40 zadań inwestycyjnych), do realizacji w tempie 3-4 km rocznie. Zatem całość programu do zrealizowania w horyzoncie około 20 (30) lat. Na najbliższą perspektywę czasową (finansowania unijnego) przewiduje się intensyfikację inwestycji „tramwajowych”, realizację w horyzoncie 5 lat (do 2022) około 15 km nowych tras. 

Kierunki rozwoju sieci będą zapisane w Planie Transportowym (rozdział „Kierunki rozwoju”) oraz wkomponowane w Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego.  

Zadania wprowadzane do Planu Transportowego (do realizacji do roku 2022): 

3 zadania „dotychczasowe”: 

  • Centrum – Nowy Dwór (skrzyż. przy Rogowskiej)
  • Długa – Popowicka
  • Hubska (od Glinianej do Dyrekcyjnej) 

3 zadania „nowe”:

  • Nowy Dwór (Rogowską do pętli przy stacji kolejowej)
  • Swojczyce (od Sępolna)
  • Ołtaszyn (od parku Południowego) 

Zakup taboru stosownie do planowanej rozbudowy sieci.

Stosownie do przyrostu pracy przewozowej w trakcji tramwajowej (wynikającej z rozbudowy sieci) realizowane będzie zwiększenie liczebności taboru, co oznacza także jego unowocześnienie; przewiduje się budowę co najmniej jednej nowej zajezdni. 

Najważniejsze (pilne) zadania przewidywane do realizacji po roku 2022 (bez decydowania o ich kolejności):  

Zadania „liniowe”:  

  • Psie Pole, Borowska, Jagodno, Muchobór Wielki, Maślice, Bartoszowice 

Zadania „obszarowe”: 

  • „Centrum” oraz „Integracja z siecią kolejową” 

Zakup taboru stosownie do planowanej rozbudowy sieci. Przed rokiem 2022 będą rozpoczęte prace studialne dotyczące ww. zadań (m.in. wybór wariantów). 

Kierunki tras oraz warianty przebiegu będą konsultowane z mieszkańcami Wrocławia. 

„Centrum”  – oznacza działania usprawniające ruch w śródmieściu Wrocławia, w tym potencjalne inwestycje w trasy, jak na przykład trasa w ulicy Suchej lub drugi tor na ulicy Szewskiej. 

„Integracja z siecią kolejową” – oznacza budowę krótkich odcinków tras, koordynację lokalizacji nowych przystanków kolejowe oraz integrację węzłów, nowe przystanki mogą powstać w miejscach dotychczas nierozważanych albo w nieujętych w specyfikowanych wyżej zadaniach. 

WPT wyznacza miejsca styku sieci miejskiej (tramwaj) z aglomeracyjną (kolej), sugerując lokalizacje przystanków (zmiana dotychczasowych, nowe miejsca); kolej aglomeracyjna będzie służyć głównie podróżom podmiejskim, chociaż w niektórych relacjach może uzupełniać sieć komunikacji miejskiej; przystanki przesiadkowe zostaną uwzględnione w Studium, przewiduje się więcej przystanków, niż dotychczas zakładano, możliwa jest ich realizacja w ramach bieżącej perspektywy finansowania unijnego (na przykład w ramach KPK). Istotna jest integracja planów kolei aglomeracyjnej z WPT; zakłada się modyfikację planów reaktywacji połączeń kolejowych do Jelcza i Sobótki. 

Zespół Transportu Szynowego będzie koordynował zadania związane z realizacją WPT oraz prowadził działania promujące transport publiczny, przy wsparciu ekspertów, oraz z udziałem mieszkańców miasta (konsultacje społeczne). 

Pozostałe elementy WPT wymagają dopracowania szczegółów i będą sukcesywnie ogłaszane na kolejnych konferencjach. 

Aneks: tabela z listą 40 zadań rozbudowy sieci przewidywanych w ramach WPT 

Grupa 1. –  zadania wpisywane do Planu Transportowego z horyzontem realizacji do roku 2022: Centrum – Nowy Dwór (skrzyż. przy Rogowskiej), Długa – Popowicka, Hubska (od Glinianej do Dyrekcyjnej), Nowy Dwór (Rogowską do pętli przy stacji kolejowej), Swojczyce (od Sępolna), Ołtaszyn (od parku Południowego).

Grupa 2. - najpilniejsze zadania do realizacji po roku 2022: Psie Pole, Borowska, Jagodno, Muchobór Wielki, Maślice, Bartoszowice.

Grupa 3. –  pozostałe zadania: Tramwajowa, Szpital Wojewódzki, Powstańców – Ślężna, Grabiszyn, Paderewskiego, Podwale, Szewska, Bezpieczna, Kamieńskiego, Kamienna, Zakrzów, Balonowa, Bystrzycka, Oporów – Klecina, Grota-Roweckiego, Zaporoska, Gajowicka, Szpitalna, Poznańska, Grodzka, Księże Wielkie, Poznańska, Słowackiego, Świeradowska, Stacyjna.

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama
Powrót na portal wroclaw.pl